Informatie Download
Toon Verhoef 1946 Voorburg (Nederland) -

Zonder titel 1984

  • Olieverf op doek

    Met olieverf kan zowel dekkend als transparant gewerkt kan worden. Het grote voordeel van olieverf is dat het schilderij dagenlang bewerkt kan worden. Olieverf is vanaf de 15e eeuw een belangrijk materiaal in de schilderkunst.

    Lees meer
  • Bevrijdingsraam in De Nieuwe Kerk

    Het Bevrijdingsraam is een gedenkraam in De Nieuwe Kerk in Amsterdam ter herinnering aan vijftig jaar bevrijding. Verhoef ontwierp in 1995 geen traditioneel glas-in-loodraam, maar koos voor een combinatie van glas en albast. Het mocht niet te anekdotisch worden en Verhoef wilde symboliek zoveel mogelijk vermijden. Hij wilde het juist stil en onnadrukkelijk houden. Uiteindelijk bleef de tegenstelling donker-licht over, tussen het grijsgroene glas en het lichte albast, maar met een onscherpe scheidingslijn.

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Hollandse meesters

    In 2013 werd Verhoef door filmmaker Jacqueline van Vugt geportretteerd voor de documentaireserie Hollandse Meesters in de 21e eeuw. In deze film kunt u zien hoe zijn werken tot stand komen.

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    In het atelier

    In deze documentaire ‘Het niet kloppende moet wel kloppen’ van Henneke Molhoek en Menno Grootveld uit 2013 vertelt Toon Verhoef over de voorbereiding en totstandkoming van zijn werken.

    Lees meer