Guillaume Bijl 1946 Antwerpen (België) -

Sorry ca. 1987-1990

De Antwerpenaar Guillaume Bijl is als kunstenaar een autodidact. Wel volgde hij een theateropleiding, maakte decors en heeft geschilderd. Vanaf de jaren zeventig maakt hij ruimtelijk werk en zoekt hij een alternatief voor de conceptuele kunst die volgens hem te ver staat van het grote publiek. In plaats hiervan betrekt hij de kijker direct bij de kunst. Bijl gelooft in de kunstenaar die ingrepen in de wereld doet en die ons begrip over de wereld verbetert. Zijn Transformatie-installaties en Situatie-installaties - die vaak berusten op het brengen van schijnbaar banale, alledaagse situaties of decors die niets met kunst te maken lijken te hebben in ruimtes die met kunst worden geassocieerd - zijn vervreemdend juist doordat ze ons zo bekend voorkomen. Bijl maakt van de werkelijkheid een opvoering, een filmset. Zijn werken zijn daardoor hyperrealistisch en surrealistisch tegelijkertijd.

"De composities zijn een stuk nagemaakte realiteit", licht Guillaume Bijl zijn installaties toe. We zien vooral toeristische consumptie-zaken. Hij noemt ze ‘Compositions trouvées’, 'gevonden composities'. Als het ware gevonden, maar door de kunstenaar op zijn manier gepresenteerd. De ‘Sorry’s’ zijn werken die meer absurd zijn: er is een anachronisme in de compositie. 'Sorry's hebben een humoristische ondertoon. Bijls inspiratiebron is de realiteit: "Ik kom voortdurend kitschelementen tegen in de realiteit en die wil ik dan tonen op een realistische manier. Ik neem de massacultuur op de korrel, ik laat stukjes van onze beschaving zien."

• George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

Guillaume Bijl in het SMAK

Kunstenaar Guillaume Bijl heeft het museum SMAK omgebouwd tot een lentebeurs.