
Slideshow
Meer dan 100 werken van deze kunstenaar zijn te zien in deze film van 'Learn from masters'.
Lees meerJacob Maris was de oudste van de gebroeders Maris. Hij was een van de belangrijkste schilders van ‘typisch Hollandse’ stadsgezichten en landschappen van zijn tijd en wordt door sommigen gezien als de meest impressionistische van de drie.
Jacob Maris studeerde aan de Haagse en Antwerpse Kunstacademies. Met die degelijke opleiding werkte hij aanvankelijk in een gladde, academische traditie. Hij raakte echter beïnvloed door de ideeën van de School van Barbizon en begon landschappen te schilderen in de omgeving van Oosterbeek en Wolfheze, samen met onder anderen Willem Roelofs, Gerard Bilders en Anton Mauve. In 1865 ging hij naar Parijs, waar hij leerling werd van Ernest Hébert. Hij werkte in Frankrijk in het bos van Fontainebleau en maakte olieverfschetsen van rotsachtige landschappen in het gebied rond Barbizon. Na zijn terugkeer in 1871 vestigde hij zich voorgoed in Den Haag en werd een van de leidende figuren van de Haagse School. Hij legde zich erop toe de schoonheid van het eigen land vast te leggen in zijn schilderijen en aquarellen. Zijn schetsen maakte hij onder meer in en rond Den Haag, Dordrecht en Amsterdam. Topografische juistheid was voor hem geen item; Jacob Maris stelde zich als artistiek doel om de wisselende atmosfeer van het landschap weer te geven.
Gaandeweg werd zijn werkwijze robuuster en zijn penseelvoering breder. Bij olieverfschilderijen ‘boetseerde’ hij als het ware in verf. Zijn motto was: “Ik denk in mijn materie”. In dit werk overheersen de ‘nevelige grijzen’ die zo kenmerkend zijn voor de Haagse School. Het ging bij die werken om stemming, atmosfeer en licht.
Opvallend is bij dit werk het ongewoon gestrekte formaat, dat Maris vermoedelijk gebruikte om de weidsheid van het landschap goed tot zijn recht te laten komen.
Meer dan 100 werken van deze kunstenaar zijn te zien in deze film van 'Learn from masters'.
Lees meerJacobus Hendricus Maris was de oudste van drie schilderende broers (de anderen waren Matthijs en Willem) en naast kunstschilder ook etser en lithograaf. Alle drie waren succesvolle schilders van de Haagse School en werkten (ook) impressionistisch. Jacob had zich gespecialiseerd in landschappen.
Lees meerDe Haagse School was een beweging van gelijkgestemde Nederlandse kunstschilders die grofweg tussen 1860 en 1900 in Den Haag werkten. De leden zetten zich af tegen de romantische traditie in de Hollandse schilderkunst.
Lees meer'Het Hollandse landschap in de Nederlandse kunst sinds 1850’ door Antoon Erftemeijer. Een uitvoerige en prachtig geillustreerde uitgave van Medialibrary naar aanleiding van een dubbeltentoonstelling in het Frans Hals Museum en De Hallen in Haarlem, 2011.
Lees meerHet impressionisme stelde alle bestaande opvattingen over kunst ter discussie. Het was bovendien een van de eerste kunststromingen waarbij kunstenaars bewust een groep vormden. Typerende aspecten van het impressionisme zijn de gerichtheid op de beleving van het moment ('impressie'), de keuze voor thema's uit het 'moderne leven', de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur, een schetsachtige werkwijze en het werken in de openlucht.
Lees meerJacob, Matthijs en Willem Maris: drie Nederlandse meesterschilders in de 19e en begin 20e eeuw. Te zien in deze film: een verzameling van grote post-impressionistische kunstwerken van deze kunstenaars.
Lees meer