Gerrit Berckheyde schilderde talrijke gezichten op de Dam. Hier zien we het plein richting noordnoordwest. De linkerzijde wordt gedomineerd door de voorgevel van het in Hollands classicistische stijl gebouwde stadhuis van architect Jacob van Campen; slechts 13 jaar eerder gereed gekomen. Midden achter de aan Onze Lieve Vrouwe en de Heilige Catharina gewijde gotische ‘Nieuwe Kerk’ en rechts, nog net zichtbaar, de Oude Waag. Berckheyde geeft de architectuur minutieus weer. Door de heldere, strakke schilderstijl komen de details goed tot hun recht. Doordat de laagstaande zon een schaduw werpt op de kerk en de gebouwen ernaast, gaat de aandacht uit naar de figuren op het plein, zodat het werk toch een levendige indruk maakt. Bovendien benadrukken de kleine figuren het imposante karakter van het stadhuis. Mogelijk heeft Berckheyde de figuren niet zelf geschilderd; de stoffage in zijn werken was vaak van de hand van Jan van Huchtenburg of Johannes Lingelbach.
Gerrit Adriaensz. Berckheyde en Jan van Heyden waren de belangrijkste architectuurschilders van de Gouden Eeuw. Waar Van der Heyden nogal eens van dichterlijke vrijheid gebruik maakte, bracht Berckheyde alles waarheidsgetrouw op het doek. Zijn schilderstijl werd beïnvloed door Pieter Saenredam en Emanuel de Witte. Dit soort gedetailleerde en herkenbare stadsgezichten beantwoordden aan het gevoel van trots bij de rijke Nederlandse middenklasse van die tijd.