Informatie Download
Joseph Beuys 1921 Krefeld (Duitsland) - 1986 Krefeld (Duitsland)

Diptich 1985

Joseph Beuys was lid van de kunstenaarsbeweging Fluxus. Hij gebruikte het idioom van dada en later ook elementen uit de toonaangevende stromingen popart, minimal art en conceptuele kunst. Zoals meer Fluxuskunstenaars wilde hij kunst en leven met elkaar verenigen. Hij verkondigde de boodschap dat iedereen een kunstenaar is. In 1972 kwam hij in conflict met de autoriteiten over zijn manier van lesgeven op de academie. Hij werd ontslagen, met studentenstakingen en protesten als gevolg.

Het bijzonder brede oeuvre van Joseph Beuys bevat analyses van natuurlijke processen, gevat in tekeningen, maar ook beeldhouwwerken, (documentatie van) happenings en multimediashows, installaties, environments en zogenaamde 'sociale beeldhouwkunst'. Beuys vatte zijn kunstenaarschap bijzonder ruim op, hij was schepper, leermeester, profeet en (kunst)theoreticus. Hij zag zichzelf vooral als een vertegenwoordiger van de antropologische kunst en sprak over 'sozialer Plastikbegriff' (sociale beeldvorming). De materialen vet en vilt waren een symbool van warmte. Hij stelde dit symbool gelijk aan ontwikkeling en creativiteit.

  • Diptiek

    Een diptiek (tweeluik, van het Grieks diptychos: "dubbelgevouwen"), is een kunstwerk, meestal een op houten panelen geschilderd schilderij of een gebeeldhouwd retabel, dat in twee panelen is verdeeld. In de moderne kunst worden diptieken opnieuw toegepast, zowel in de schilderkunst, de grafische kunst en de fotografie.

    Lees meer
  • Wie was Joseph Beuys?

    Joseph Heinrich Beuys (1921 - 1986) was een Duits beeldend kunstenaar. Bekend werd hij met plastische objecten, performances en Fluxusconcerten. Beuys' internationale handelsmerk, de vilten hoed van het model stetson, bedekte de zilveren plaat in zijn schedel die daar werd ingeplant.

    Lees meer