De geboorte van Maria
In dit 'apocriefe' evangelie wordt ook het levensverhaal van Maria tot aan haar twaalfde levensjaar verteld.
Lees meerIn het Rijksmuseum Twenthe bevinden zich twee gebeeldhouwde zijluiken van een altaarstuk, gewijd aan Maria. Beide panelen tonen een geboorte: links die van Maria en rechts die van Christus. De geboorte van de Maagd is gesitueerd in een eigentijdse kraamkamer, terwijl Christus in een stal ter wereld komt.
Beide voorstellingen bevatten een aantal apocriefe elementen. Apocriefe verhalen maken officieel geen deel uit van de Bijbel, maar zijn wel veelvuldig afgebeeld. Zo wordt Maria’s geboorte helemaal niet genoemd in de evangeliën. En veel details rondom Jozefs rol bij de geboorte van Jezus zijn afgeleid uit middeleeuwse legenden. Hier is Jozef weergegeven met een brandende kaars in zijn hand. Het verhaal gaat dat hij te laat is voor de geboorte en licht gaat halen om toch iets bij te dragen. Volgens de Openbaringen van Birgitta van Zweden (ca. 1350) is de uitstraling van Christus zo helder, dat Jozefs zwakke vlam geheel onzichtbaar wordt.
De polychromie van de luiken is goed bewaard gebleven. Dat geldt niet voor het middenpaneel van dit altaar, dat zich in museum The Cloisters in New York bevindt. Bij deze gebeeldhouwde voorstelling van het sterfbed van Maria zijn de oorspronkelijke verflagen geheel verdwenen. Overigens is het Christuskind op het rechterluik ook niet beschilderd. Waarschijnlijk is de originele figuur verloren gegaan. Dat verklaart wellicht ook waarom Christus in verhouding zo klein is.
Op de achterzijden van de beide luiken is een geschilderde voorstelling aangebracht van ‘De Boodschap van de engel aan Maria’ door de anonieme Meester van de verheerlijking van Maria (inv. nrs. 0500 (3) en 0500 (4)).
In dit 'apocriefe' evangelie wordt ook het levensverhaal van Maria tot aan haar twaalfde levensjaar verteld.
Lees meerIn de verzameling die Jan Herman van Heek bijeen heeft gebracht op Huis Bergh neemt de middeleeuwse beeldhouwkunst een belangrijke plaats in. Dit artikel van H. Defoer heeft tot doel de waardevolle en interessante collectie beelden van Huis Bergh enigszins te ontsluiten.
Lees meerIn deze biografie in de Duitse taal, is het niet geheel duidelijk of het over de juiste van der Burgh gaat
Lees meerIn het middeleeuwse denken was de schoonheid van een kunstwerk onlosmakelijk verbonden met de betekenis. De allegorische betekenis had een moralistische strekking en was in de eerste plaats bedoeld om ervan te kunnen leren. Met enkele filmpjes.
Lees meerEen altaarstuk is een kunstwerk dat op het altaar wordt geplaatst. Als het ervoor wordt geplaatst spreekt men van een antependium.
Lees meer