Informatie Download
Albert Verkade 1945 Schiedam (Nederland) -

Canadian Fall 2007

Na een periode van reizen en zelfonderzoek in stilte, in de jaren tachtig, ging Albert Verkade als beeldhouwer opnieuw de confrontatie met de ruimte aan. De manier waarop hij mathematische vormen hanteert, zijn subtiele materiaalkeuze en mechanisch aandoende uitvoering, is bijna onpersoonlijk. De opvatting om zijn persoonlijkheid zo weinig mogelijk uit te drukken in zijn beelden is ongetwijfeld het gevolg van zijn meditatieve reis naar de Himalaya in 1984. De kunstenaar blijft op afstand in zijn rationele, gepolijste beeldtaal. De beschouwer krijgt hierdoor optimale ruimte voor zijn eigen associaties. Die interpretatie kan meditatief zijn, of esthetisch, of filosofisch. In de zorgvuldig gekozen titels verwijst Verkade naar zijn ideeënwereld, naar het spanningsveld tussen symbool en werkelijkheid, de aan- en afwezigheid van betekenis. De fascinatie voor oeroude en universele symbolen die leven en overleven uitdrukken, is een onderliggende drijfveer in zijn werk.

Het werk ‘Rode Schaal’ uit 2007 maakt deel uit van de ‘Canadian Fall Series’. De bladeren van de esdoorn, cirkels en vooral de pijlen in zijn werk zijn voor hem het middel om een spanningsveld op te roepen. Die pijlen geven de positie en richting aan: naar elkaar, tegengesteld aan elkaar, uit elkaar wijkend. Ze zijn betekenisdragers in zijn beelden. Perfectie is een van zijn kenmerken: alles past en sluit tot op de millimeter en elk beeld getuigt van de grote kennis en beheersing van materialen, waaronder beton, ijzer, glas en robber, al dan niet gecombineerd met andere materialen.