Homepage
Op deze Engelse site staat een biografie en het complete oeuvre van Daubigny. De werken zijn ook als slideshow te bekijken. Bovendien is de site voorzien van een heel aantal links.
Lees meerEen gedempt landschap, zonder stoffage of met slechts de vage contouren van een enkel mens, een paar eenden of koeien en een soms bootje. Een landschap met donkere bomen, indrukwekkende wolkenluchten en water. Zo zien we het vaak bij Charles-François Daubigny. Daarbij hechtte hij vooral in zijn late werk veel belang aan de juiste weergave van atmosfeer en stemming.
Charles-François Daubigny (1817 – 1878) was een pionier. Hij heeft een cruciale rol gespeeld als vernieuwer van de Franse landschapsschilderkunst en wegbereider voor de impressionisten. Hij heeft er, toen hij in 1868 in de Salon-jury werd benoemd, ook voor gezorgd dat het werk van de impressionistische kunstenaars - tot dan toe geweigerd vanwege de schetsmatige schildertechniek - voortaan werd toegelaten.
Oorspronkelijk schilderde hij traditioneel, maar in 1843 kwam er een omkeer: hij begon buiten te werken, eerst in de omgeving van Barbizon en vervolgens in de Morvan, waar hij in 1852 Corot ontmoette. Op diens aandringen ging hij echt ‘naar de natuur’ schilderen in plaats van het landschap te idealiseren, zoals in die tijd gebruikelijk was. Als een van de eersten had hij aandacht voor de wisselende atmosfeer op verschillende tijdstippen van de dag. Daubigny en Corot werkten samen in Isère en aan de kust van La Manche. Vanaf zijn tot atelier verbouwde boot “Le Botin” schilderde Daubigny het landschap langs de oevers van de Seine en de Oise gezien op ooghoogte. Met het werk dat hij tijdens deze boottochten maakte, vestigde hij zijn naam als schilder van rivierlandschappen. Daubigny’s invloed op impressionisten als Monet, Pissarro en Sisley was onmiskenbaar groot, maar andersom werd hij zelf ook weer geïnspireerd door deze jongere generatie.
Op deze Engelse site staat een biografie en het complete oeuvre van Daubigny. De werken zijn ook als slideshow te bekijken. Bovendien is de site voorzien van een heel aantal links.
Lees meerOp hun beurt beïnvloedden de schilders van de School van Barbizon weer Nederlandse landschapsschilders van de 19e eeuw. ‘Haagse School’ is een verzamelnaam voor een groep schilders die tussen ongeveer 1860 en 1890 in Den Haag werkten. Zij zetten zich af tegen de gevestigde kunst van de academie, die de werkelijkheid idealiseerde. De schilders van de Haagse School, onder wie Jozef Israëls, de gebroeders Maris en Anton Mauve, streefden juist een realistische weergave na.
Lees meerCharles-François Daubigny was oorspronkelijk een traditioneel schilder, tot hij zich in Barbizon vestigde om buiten in de natuur te gaan werken. Hij wordt gezien als voorloper van de impressionisten.
Lees meerDeze film toont een groot aantal werken van de kunstenaar.
Lees meerDe leden van de ‘School van Barbizon’ maakten vooral veel landschappen en boerentaferelen. De groep werd opgericht door Camille Corot, Theodore Rousseau, Jean-François Millet en Charles-François Daubigny, maar kende in zijn 40-jarig bestaan tientallen leden. De groep werd geïnspireerd door landschapschilders als John Constable en Jacob van Ruisdael. Het was een realistische stroming, die als voorloper van het impressionisme wordt beschouwd.
Lees meer