Iconen uit het gewone leven
Mirjam de Zeeuw toont in haar werk een fascinatie voor het alledaagse, zowel in heden als verleden. Zelf spreekt zij van “iconen uit het gewone leven”.
Lees meerIs deelneming aan de eerste Biënnale van Johannesburg in 1995, een grootschalige beeldende kunstmanifestatie, een blijk van artistieke erkenning? Nee, de beeldend kunstenaar Mirjam de Zeeuw ziet dat uitverkoren-zijn uitsluitend als een nieuwe opgave die ze zichzelf kan stellen. “Gevoelens van trots zijn mij vreemd”, zegt ze kordaat.
Haar Zuid Afrikaanse project Exchange is simpel en 'a-politiek', vindt ze zelf: een boekje met dertien foto's en dertien recepten in een oplage van zeshonderd stuks. Recht-toe-recht-aan foto's van lokale gerechten op een petroleumstelletje, een kraakhelder gasfornuis, in wat kookpotten. De recepten, samengesteld door vrouwen uit townships en buitenwijken, komen in geen enkel kookboek voor. De vrouwen verzonnen ze zelf, vaak uit noodzaak, uit een tekort aan van alles. 'Vegetable curry of National Unity', 'African Rhapsody' en 'Middagete resep van Sarie' staat trots in witte letters op de foto's gedrukt. Als de boekjes deze week worden verspreid en de uitvergrotingen op de tentoonstelling hangen, kijken de dames misschien wel op van hun culinaire saamhorigheid. Misschien dragen ze zelfs bij tot een abstracter gevoel van eensgezindheid, zo hoopt de maakster, die “bovenal niet wilde koketteren met de armoede van de ander.”
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Mirjam de Zeeuw toont in haar werk een fascinatie voor het alledaagse, zowel in heden als verleden. Zelf spreekt zij van “iconen uit het gewone leven”.
Lees meer