Marten Hendriks 1941 Doetinchem (Nederland) -

Zonder titel 1987

Marten Hendriks is een onderzoekend kunstenaar. Was het menselijk lichaam in zijn vroegere werk het uitgangspunt, later werden het architectuur en de urbane omgeving. Al zijn hele leven stelde hij vragen over vorm, verwantschap en aanwezigheid. Zo onderzocht hij in zijn vroege werk de minimale ruimte die hij met zijn lichaam in kon nemen, en maakte op exact dat formaat een kist, met zijn eigen beeltenis als deksel. Daarna schikte hij alledaagse materialen tot een soort maquettes die zowel wereldstad als overwogen verzamelingen van vormen zijn. De laatste tijd is hij zijn oeuvre aan het heronderzoeken op zoals hij zelf zegt ‘geldigheid’. Alles wordt opnieuw bekeken. In deze beeldindexen die voortdurend aangevuld en veranderd worden spelen beeldrijm, toeval en toestemming een grote rol. Ook heeft Hendriks in zijn werk de meest uiteenlopende disciplines als ruimtelijk werk, fotografie, film en geluid, video, dia-projecties, boeken en installaties naast en in samenhang met elkaar aangewend. Daardoor lijkt zijn oeuvre nogal ongelijksoortig van aard, maar kenners hebben zijn ontwikkeling als ‘vloeiend en logisch’ ervaren.

Eind jaren tachtig maakte Marten Hendriks schilderkunstige vertalingen van eerder gemaakte tekeningen. Ook maakte hij schilderijen die hij baseerde op zijn vooringenomen kijkwijze. Een plastic bestekbak, een spiegeltje, een koektrommel, een door hem zelf gemetseld en betegeld trapje bijvoorbeeld, werden vertrekpunt voor schilderijen vanwege de herkenning van architectonische of stedenbouwkundige principes. Zo ontstonden onder meer Final Disclosure, Spiegelkrans, Verkade’s Kohinoor en Expanded Model die hun weg vonden naar particuliere en openbare collecties.