Informatie Download
Jaap Berghuis 1945 Smilde (Nederland) - 2005 Amsterdam (Nederland)

Zonder titel 1973

In 1975 brengt het Stedelijk Museum met de tentoonstelling ‘Fundamentele Schilderkunst’ een internationale groep van zeventien schilders bijeen, waaronder de Nederlander Jaap Berghuis. Daarmee wordt de term ‘Fundamentele Schilderkunst’ in Nederland een begrip voor een bepaalde richting in de kunst. International gezien zijn er meerdere benamingen in omloop, die slechts in detail van elkaar verschillen. In Duitsland zijn vooral de termen ‘Geplante’ en ‘Analytische Malerei’ in gebruik, terwijl in Frankrijk en Italië deze richting respectievelijk ‘Nouvelle Peinture’ en ‘Nuova Pittura’ wordt genoemd. Wat deze schilders gemeenschappelijk hebben, is een wezenlijke betrokkenheid bij de formele grondbeginselen van de schilderkunst. Formaat, grootte, schaal, kleur, vorm, textuur, materialen en werkwijze worden opnieuw aan de orde gesteld en onderzocht. Het gaat hen om schilderen als schilderen in strikte zin, op een plat vlak, zonder voorstelling en beeld. Hieruit volgt dat het werkproces een grote rol speelt, althans veel bewuster dan vroeger. Aan de handeling van het schilderen gaat een ‘planning’, een denkproces vooraf. Men zou dus ook kunnen spreken van een post-minimale en een post-conceptuele schilderkunst.

  • Houtskool

    Het woord houtskool ontleent zijn betekenis aan de ontleding van hout. Doordat houtskool zwart afgeeft en sterk aan zijn ondergrond bindt, leent het zich ook voor artistieke doeleinden als tekenen.

    Lees meer
  • Conté

    Een Conté is in de kunstwereld krijt dat een hogere hardheid heeft dan andere bekende krijtsoorten. Conté is doorgaans een hoekig staafje dat in de kleuren zwart, wit, rood en sepia verkrijgbaar is. Er bestaan conté-potloden, conté-krijt en conté-stiften (in stifthouder). Conté-potloden hebben een hardheid tussen krijt en kleurpotlood.

    Lees meer
  • Pastelkrijt

    Pastelkrijt of pastel is een zacht soort krijtstift waarmee op een zeer schilderachtige wijze getekend kan worden. Kunstenaars die met pastelkrijt werken zien hun werk dan ook vaak eerder als een schilderij dan als een tekening. In tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden, kunnen met pastel ook zeer felle kleuren verkregen worden.

    Lees meer
  • Potlood

    De naam potlood komt van de voorganger van het grafietpotlood: de loodstift (het lood werd in een pot gesmolten), de goedkopere tegenhanger van de zilverstift. Vanaf de 17e eeuw werden er al potloden gemaakt bestaande uit een kern van vrij hard mineraal grafiet in een houten omhulsel, meestal gebruikt om tekens aan te brengen (vandaar de naam "tekenpotlood") maar ook om in kunstzinnige zin mee te "tekenen".

    Lees meer
  • Vetkrijt

    Vetkrijt is een tekenmateriaal dat gebruikt wordt om merktekens aan te brengen. Het moet onderscheiden worden van waskrijt en oliepastel. Het gebruik van vetkrijt is al oeroud.

    Lees meer