Anoniem Hedendaagse Kunst -

Art Déco bridgepotloodjes

Art Deco was een reactie op zowel de Jugendstil-beweging uit Duitsland en Oostenrijk en de Art Nouveau-beweging in België en Frankrijk. Beide bewegingen maakten deel uit van de stijlvernieuwing die in Europa begon tussen circa 1890 en 1910.

Art Deco lijkt een geometrische variant van de Jugendstil. Het is een zeer populaire stijl tussen 1920 en 1940. De stijl wordt gekarakteriseerd door eenvoudige geometrische patronen, strakke vormgeving en heldere kleuren. Invloeden van deze beweging zijn terug te vinden in de kunstnijverheid, vormgeving en architectuur van die tijd. Inspiratie vond men in de moderne kunst (kubisme) en technologie, maar ook in Egyptische - en Indiase culturen.

• Art Deco

De Art Decostijl wordt vaak gekenmerkt door rijke kleuren, geometrische figuren en overdadige versieringen. Art Deco was een populaire stijlbeweging van 1920 tot 1939.