Anoniem, Noordelijke Nederlanden (Nederland) - (Nederland)

Studie van een kop van een oude man 17de eeuw

Dit schilderij werd door de kunsthandelaar Katz aangeboden aan het museum als een schilderij van Rembrandt. Het was de grote wens van de familie Van Heek – de stichters van Rijksmuseum Twenthe – om een Rembrandt toe te voegen aan de museumcollectie. Katz verzekerde hen van de echtheid van het werk en stuurde een bewijs mee: het oordeel van de Duitse kunsthistoricus Wilhelm Valentiner. Men aarzelde toen niet langer. Valentiner stond bekend als echte Rembrandtkenner en was o.a. directeur van het Metropolitan Museum of Art in New York. Valentiner herhaalde zijn toeschrijving nogmaals in 1937. Later onderzoek bracht echter twijfel aan de toeschrijving en deze is daarom komen te vervallen.

De eerdere toeschrijving aan Rembrandt is begrijpelijk. Een soortgelijk werk bevindt zich in het Museum of Fine Arts in Boston. Ook dit werk wordt tegenwoordig niet meer toegeschreven aan Rembrandt zelf, maar aan een onbekende kunstenaar uit zijn omgeving.

Rembrandt of niet?

Dit is een kort filmpje over het onderzoek naar de echtheid van een schilderij.