Wie was Aad de Haas?
Op de website over de kunstenaar Aad de Haas (1920-1972) staat zeer veel informatie over de kunstenaar, zijn leven en zijn werken.
Lees meerHet thema De Dood en het Meisje heeft sinds de Middeleeuwen veel kunstenaars beziggehouden, vanwege het samengaan van verleiding, zondebesef en dood, vergankelijkheid en schoonheid. Al tijdens zijn academietijd komen we dit onderwerp bij Aad de Haas tegen en vooral in de jaren zestig krijgt het een zeer prominente plaats in zijn werk. De Dood verandert bij De Haas van een man met doodshoofd, gearmd lopend met zijn jonge bruid, in een steeds menselijker gedaante die nu eens met vioolspel zijn prooi tracht te verleiden, dan weer angst aanjaagt. Wanneer de dood verschijnt als burgemeester, officier of lakei, is het oorspronkelijke motief eigenlijk al niet meer herkenbaar en lijkt de erotiek ongemerkt maatschappijkritiek geworden. Door die variaties heeft het werk van De Haas meerdere lagen en blijft het verrassen.
Aad de Haas is geen man van compromissen, maar iemand die staat voor een overtuiging en onafhankelijkheid. Hij hekelt in zijn werk regelmatig machtsmisbruik en huichelarij. Zo schroomt hij bijvoorbeeld niet om kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders als farizeeërs langs de kruisweg te plaatsen of als figuren die wegkijken bij onrecht. In een reeks 'Zwart Wit' lino's, gemaakt in 1965 en 1966, ontwaren we Antonius, maar nu als de priester die blootstaat aan allerlei seksuele verlokkingen. Het is het commentaar van de kunstenaar op het celibaat dat in de jaren zestig flink ter discussie staat. Aad de Haas maakt in die tijd ook lino's waarop hij het misbruik van kinderen door priesters aan de kaak stelt.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Op de website over de kunstenaar Aad de Haas (1920-1972) staat zeer veel informatie over de kunstenaar, zijn leven en zijn werken.
Lees meerKunstenaar Aad de Haas (1920-1972) maakte in de jaren 1946-47 een kruisweg voor de Sint Cunibertuskerk te Wahlwiller. Deze week behoorlijk af van wat gebruikelijk was in zijn tijd. De Haas was erg begaan met de armen en onderdrukten. Dit verbeeldde hij in zijn schilderijen, waar hij de nadruk legde op de menselijkheid van Christus. In plaats van een verlosser van de mensheid, die heldhaftig heeft gestreden, was Christus in De Haas' schilderijen mens onder de mensen.
Lees meerIn deze film van Laura Willemot kunt u goed zien hoe een linosnede wordt gemaakt! Hierna zou u het zelf ook kunnen doen.
Lees meer