Informatie Download
naar Kenelm Cox 1927 Winchcombe (Groot-Brittannië) - 1968
Openings Press from the Bath Academy of Art -

[Tekstvel met inleiding, inhoudsopgave en colophon] 1969

Ken Cox, maker van Poetry Machines in de jaren zestig, kan worden genoemd als de meest vooraanstaande beeldhouwer van de Britse Concrete Poetry-beweging, ondanks zijn tragische dood in 1968 op 41-jarige leeftijd. Dom Sylvester vatte de praktijk van Cox in 1968 op treffende wijze samen: 'Van laag reliëf schilderen tot kinetisch basreliëf tot het kinetische gebruik van woorden en letters. Ken Cox heeft een buitengewoon vermogen getoond om nieuwe technieken en materialen onder de knie te krijgen. Toen hij bekend werd, had hij doelbewust een dringende ambitie om zijn vaardigheden te ontwikkelen door nieuwe kansen en krachtige communicatiekanalen te omarmen.’

Ken Cox maakte twee voorstellen voor het Brighton Concrete Poetry Festival in 1967, beide zwevende tekstsculpturen. The Three Graces (Love Beauty Passion) werd gekozen vóór zijn grotere Suncycle-voorstel. Gelegen op zee tussen de twee pieren van Brighton, omringde het resonerende zwevende beeldhouwwerk de drie torens die boven de golven in uitmuntende vorm ronddraaiden tot een gemene storm het gebouw omgooide. De complexe herhalende tekst van de zwevende Suncycle werd vervolgens gemodificeerd en gezuiverd door Cox als een kleinere dubbelzijdige gebeeldhouwde sculptuur, opgehangen aan een doorschijnende vislijn, hangend aan het plafond. Het beeldhouwwerk zou dan zachtjes draaien, door aanraking of wind, de tekst en gloed reflecterend rond de ruimte als er een licht op komt. Het jaar daarna werd The Three Graces: Amor-Voluptas-Pulchritudo getoond op de baanbrekende tentoonstelling 'Cybernetic Serendipity' op de ICA.