Informatie Download
toeschrijving aan Jan de Bray ca. 1627 Haarlem (Nederland) - 1697 Haarlem (Nederland)

Portret van een onbekende man ca. 1650-1660

Deze beeltenis van een onbekende man is vermoedelijk ontstaan tussen 1650 en 1660. Dit kan worden afgeleid uit de kleding. Zo is de witte linnen kraag met kwastjes - zogenaamde akers - destijds in de mode. De aandacht gaat vooral uit naar het glad geschilderde gezicht dat levendig afsteekt tegen de donkere omgeving. De gezichtsuitdrukking van de man is een intrigerende combinatie van vriendelijkheid en bedachtzaamheid. Dit laatste komt doordat hij zijn hoofd naar de beschouwer heeft gedraaid, maar deze niet aankijkt. Hij lijkt hierdoor in gedachten verzonken. Het gelijkmatige licht weerkaatst niet alleen in het gezicht, maar ook op de vooruitstekende hand. Dit lichte accent zorgt voor afwisseling en dieptewerking binnen het driehoekige zwarte vlak dat wordt gevormd door de mantel.

Het portret wordt toegeschreven aan de Haarlemse kunstenaar Jan de Bray. De portretkunst in Haarlem wordt in de eerste helft van de 17de eeuw gedomineerd door Frans Hals, die bekend is om zijn ‘ruwe’ en schetsmatige manier van schilderen. Maar rond het midden van de eeuw dient zich een nieuwe generatie portrettisten aan, die juist een gladde schilderstijl hanteert. Jan de Bray is hiervan de belangrijkste vertegenwoordiger.

De Bray is een telg uit een kunstenaarsfamilie. Hij wordt waarschijnlijk opgeleid door zijn vader, de schilder en architect Salomon de Bray. Net als zijn vader is hij een veelzijdig kunstenaar: naast portretten bestaat zijn repertoire uit historiestukken met Bijbelse en mythologische taferelen.