Informatie Download
Ben Akkerman 1920 Enschede (Nederland) - 2010 Enschede (Nederland)

Zonder titel 2002-2004

Ben Akkerman bezoekt al op heel jonge leeftijd het Rijksmuseum Twenthe en maakt hier kennis met de landschapschilderijen van Van Goyen en Ruisdael, die hem altijd blijven inspireren. Zijn vroegste werken zijn min of meer naturalistische landschappen, die later steeds meer worden geabstraheerd. Deze ontwikkeling verloopt aan de hand van een steeds verder doorgevoerde vereenvoudiging van het landschap. Hierbij spelen markerende en ordenende elementen een belangrijke rol, zoals de belijning van een hekwerk, het ritme van een rij bomen of de horizon. Door de aandacht voor deze elementen komt de nadruk te liggen op de structuur van het landschap, ten koste van de detaillering.

Vanaf 1973 laat Ben Akkerman zijn vroegere, ‘benoembare’ motieven geheel los en er ontstaan volledig abstracte schilderijen, waarbij de sfeer uitsluitend wordt bepaald door de kleur, lijn en vorm. Ook de vorm van het schilderij zelf, dikwijls een vierkant, maar soms ook ruit of een achthoek, speelt daarbij een rol.

Elementen die eveneens bepalend blijven voor zijn schilderijen en tekeningen zijn de rechte lijnen en geometrie. Akkerman speelt een spel met regelmaat, maar ook met ontregeling. Bij de tekening uit 1993-1994 lijkt sprake van een beweging in zowel verticale als diagonale richting. Lijnen en rasters zijn nooit ‘strak’, maar eerder tastend en zoekend. De tekeningen worden opgebouwd uit verschillende lagen die later deels worden weggeschuurd en gegumd. Door het vele veranderen krijgt het witte papier een enigszins rul oppervlak en een lichtgrijze toon.