Enzo Mari 1932 Novara (Italië) -

Vaas

Enzo Mari is één van de meest intellectueel provocerende ontwerpers van de 20e eeuw, met een grote invloed op de jongere generatie ontwerpers. Kenmerkend voor zijn complete werk is het voortdurende onderzoek en het experimenteren met nieuwe vormen en belangrijke producten, soms zelfs in tegenstelling tot de traditionele vorm van industrieel ontwerpen. Zijn werken en zijn objecten worden gepresenteerd in verschillende musea voor hedendaagse kunst, zoals de Pago Pago vaas in ons museum.

Enzo Mari begon met het maken van kinderspelletjes - een puzzel van stapelbare houten dieren (1957) - voor Danese design en architectuur. Voor Danese ontwierp hij ook de cilindrische parapluhouder van pvc (1962), een marmeren Paros-schaal (1964), een modulair systeem voor tentoonstellingsmateriaal (1965), de plastic vazen Tortiglione (1969) en de Pago Pago vazen van ABS-plastic (1969). In 1997 ontwierp hij het broodmandje voor Alessi. In 2001 bracht hij een boek uit: Progetto e passione (Project en passie), met als onderwerp design vanuit een breed cultureel perspectief.

• Wie is Enzo Mari

Enzo Mari is een bekende Italiaanse modernistische kunstenaar en meubelontwerper. Hij haalt inspiratie uit het idealisme van de kunst- en ambachtsbeweging en zijn politieke opvattingen als een communist.