John Constable 1776 East Bergholt (Groot-Brittannië) - 1837 Londen (Groot-Brittannië)

Gezicht op Hampstead Heath: Child's Hill, met in de verte Harrow 1824

‘Ik heb twee van mijn beste landschappen geschilderd voor Mr. Schroth in Parijs’, schreef John Constable in 1824 over onder andere Gezicht op Hampstead Heath. Mr. Schroth was een kunsthandelaar uit Frankrijk, het land waar Constable zeer geliefd was en meer erkenning kreeg dan in zijn eigen Engeland. Terwijl het Engelse landschap een belangrijk motief was in zijn werk.

Hampstead Heath was een landelijk gebied ten noorden van Londen, waar Constable in augustus 1819 met zijn vrouw Maria en hun twee kinderen was komen wonen. De streek was uitermate geschikt voor het bestuderen van de lucht. Hier begon Constable dan ook met zijn serie gedetailleerde observaties van wolken en de daarbij behorende weerspatronen die een iconisch deel van zijn oeuvre zouden worden. In Gezicht op Hampstead Heath is niet voor niets bijna twee derde van de voorstelling gewijd aan de weergave van de wolkenpartijen tegen de namiddaghemel. Naast de voorbijtrekkende wolkenlucht maakt vooral de onpeilbare diepte van het uitzicht dit schilderij uitzonderlijk.

Voor Rijksmuseum Twenthe stond de verwerving van een werk van Constable hoog op het verlanglijstje. Constable keek met grote bewondering naar Hollandse meesters als Jacob van Ruisdael, van wie RMT verschillende werken in de collectie heeft. Met een schilderij van Constable kan het museum, samen met het in 2011 verworven schilderij van Thomas Gainsborough, het verhaal over de internationale invloed van de Hollandse landschapschilderkunst optimaal illustreren. Daarnaast vormt Constable’s landschap een prachtig ‘scharnier’ tussen de 17de-eeuwse en 19de-eeuwse landschappen in de verzameling.

• John Constable

John Constable was een Engels landschapschilder en aquarellist van het romantisch realisme. De techniek van zijn meeste werken was olieverf op doek of soms op papier. Hij heeft een revolutie teweegbracht in het genre van de landschapsschilderkunst met zijn foto's van Dedham Vale, nu bekend als "Constable Country".