
Waarom kun je met olieverf bedrieglijk echt schilderen
De werkelijkheid perfect nabootsen: dat is zo makkelijk nog niet. Maar met olieverf kan dat heel goed. En dus lijkt die ene druif op de schaal of die mooie stof net echt.
Lees meerTibout Regters wordt in 1710 in Dordrecht geboren en vestigt zich op 22-jarige leeftijd in Amsterdam, waar hij de rest van zijn leven werkt aan een oeuvre dat bestaat uit portretten van individuen en familiegroepen. Dit portret van een onbekende dame, dat Regters een jaar voor zijn dood schildert, neemt daarbinnen een bijzondere plaatst in, omdat het de enige keer is dat hij iemand ten voeten uit afbeeldt.
Door het grote formaat wordt de aandacht onmiddellijk naar de kostbare japon getrokken.
Deze ruimvallende ‘robe à la française’ met typerende rugsleep is gemaakt van zijde met een ondergrond van damast, waarop een bloemenpatroon is aangebracht. Ook de diamanten oorhangers, de ketting met parels en het met diamanten bezette horloge wijzen op grote rijkdom. Het is goed mogelijk dat de opdrachtgeefster met dit ongewoon grote schilderij en met al deze kostbare details haar welvaart en maatschappelijke positie wil benadrukken.
Een intrigerend element is het boek op de tafel. De rugtitel ‘K. Grandison’ is een verwijzing naar de destijds populaire roman Sir Charles Grandison van Samuel Richardson uit 1753. Of er een diepere betekenis schuilt in de aanwezigheid van het boek, dat gaat over een ongelukkige liefde, is niet bekend. De roman is in die tijd een nieuw literair genre. Het is aannemelijk dat de geportretteerde door de publicatie wil laten zien ze tot de modieuze elite behoort.
De werkelijkheid perfect nabootsen: dat is zo makkelijk nog niet. Maar met olieverf kan dat heel goed. En dus lijkt die ene druif op de schaal of die mooie stof net echt.
Lees meerDe hond figureert in de kunst als jachthond, troeteldier of speelkameraad. Soms heeft het dier een symbolische betekenis en dan verwijst het naar (huwelijks)trouw of waakzaamheid, als waarschuwing voor zedeloos gedrag.
Lees meerVoortdurend wordt er in nieuwe tijden teruggegrepen op oude trends. Ze bieden houvast en zijn tegelijkertijd een bron van inspiratie.
Lees meerTibout Regters was een Amsterdams portrettist uit het midden van de achttiende eeuw. Hij staat vooral bekend om zijn vele conversatiestukken.
Lees meerAchter Regters’ portretten gaat steeds een wereld schuil van status en macht, pronkzucht en ijdelheden, maar ook van liefde, verleiding en onschuld. Tibout Regters legt deze wereld trefzeker vast.
Lees meerFoto's en afbeeldingen uit het familiearchief.
Lees meer