Informatie Download
Siemen Dijkstra 1968 (Nederland) -

Akrog bugt

Bij een kalender denk ik aan een prent waar elementen inzitten van tijd of tijdloosheid, van een horizon of een verte, van mist die het zicht op de toekomst beneemt, zegt Siemen Dijkstra. Een kalender is natuurlijk ook een soort raam op de toekomst. Ik probeer met mijn prent dit raam uitzicht te geven: een blik op de Deense Oostzeekust. Als je de tijd neemt om er voor open te staan ervaar je hier het totale opgaan van onze hectische schijnwereld in een veel oudere en waarachtige oerwereld, die zich in ieder plantje, in iedere steen en in iedere waterdruppel manifesteert. Wanneer op een windstille ochtend het rimpelloze water zonder scheiding overgaat in lucht… dat heb ik in mijn prent proberen uit te drukken.
De kleurenhoutsnede is hiervoor een prettige techniek omdat het een omslachtig medium is. Het snijden van de voorstelling staat ver af van het resultaat dat je pas te zien krijgt als een afdruk is gemaakt. Het proces vereist concentratie en geduld. Deze prent kent negen drukgangen, die steeds uit dezelfde plaat hout zijn gesneden, zodat er na de laatste drukgang nog maar heel weinig op de plaat staat. Daarom heet deze techniek ook wel reductie-houtsnede. Tijdens het snijden en drukken begeef ik mij in het landschap en sta ik aan dezelfde kustlijn, uitkijkend naar de horizon, luisterend hoe de trage golfslag breekt op het keienstrand.

  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    In het atelier

    Hoe hebben Siemen Dijkstra en Elysia Verhoeven elkaar leren kennen en waar werken ze? Hoe ziet hun atelier in Dwingeloo eruit? Een film van Intermedi-Art.

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Interview met Siemen Dijkstra

    In deze film legt Siemen Dijkstra uit hoe hij een reductiehoutsnede maakt.

    Lees meer