Marlene Dumas (Kaapstad 1953) is een van de belangrijkste en invloedrijkste schilders van dit moment. In de jaren zeventig kwam zij naar Nederland om te studeren aan Ateliers ’63 in Haarlem. Na het voltooien van haar studie vestigde zij zich in Amsterdam, waar zij nog steeds woont en werkt. Het thema tegenstelling, waar zij in haar leven in Zuid-Afrika met de apartheid veel mee te maken had (blanken tegenover zwarten, cultuurverschillen, confrontatie van de geslachten), beïnvloedde haar werk.
Zij gebruikt vooral fotografische bronnen zoals zelfgemaakte snapshots, polaroidfoto's en duizenden foto's gescheurd uit tijdschriften en kranten. Haar schilderijen zijn echter nooit een letterlijke weergave van de foto's: ze snijdt het beeld bijvoorbeeld uit en gebruikt alleen een detail van de foto of ze gebruikt een ander kleurenpalet. Haar karakteristieke kleurenpalet is grijs, blauw en rood. Haar schilderijen en tekeningen hebben een enorme directheid en expressiviteit, die zij paart aan een zekere analytische afstandelijkheid. Hierbij gaat zij controversiële onderwerpen niet uit de weg.