Piet Zwart dankt zijn bekendheid vooral aan zijn ontwerp van de Bruynzeelkeuken in 1938 en aan zijn vooruitstrevende grafische ontwerpen voor bedrijven als de PTT en de Nederlandsche Kabelfabriek. Zijn oeuvre is beduidend breder dan dat. Hij werkte als binnenhuisarchitect, industrieel vormgever, reclametypograaf, fotograaf, criticus en docent en speelde in al deze hoedanigheden een belangrijke rol in het Nederlandse ontwerpklimaat van de twintigste eeuw. Door zijn veelzijdigheid en zijn invloed op huidige vormgevers riep de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers hem in 2000 uit tot ‘Ontwerper van de eeuw’.
In 1921 trad Piet Zwart in dienst van het Voorburgse bureau van H.P. Berlage. Hij werd assistent en eerste tekenaar. Een van zijn eerste opdrachten bij Berlage betrof het ontwerpen van een servies in geel persglas voor mevrouw Helene Kröller-Müller van het Jachthuis Sint-Hubertus op de Hoge Veluwe. Zwart koos voor eenvoudige basisvormen zoals cirkel en zeshoek. Niet alleen was deze vereenvoudigde vorm functioneel voor de fabricage, ook deed hij hiermee een principiële uitspraak over de mogelijke harde vorm van een dagelijks gebruiksvoorwerp. Een voorwerp zonder decoratie maar toch rijk aan visuele informatie. Zwart geloofde in functionaliteit, standaardisatie en machinale productie en profileerde zich als een van de eerste industriële vormgevers van Nederland. In zijn ogen moest een ontwerp zowel rekening houden met ergonomie en gebruiksvriendelijkheid als met massaproductie.