Informatie Download
John Hilliard 1945 Lancaster (Groot-Brittannië) -

'Study for "I saw a black light" ' 1987

John Hilliard toont in zijn werk scenes waarin angst en geweld op een onderhuidse manier sterk aanwezig zijn. Geen enkel van Hilliards gelaagde beelden is gemanipuleerd. Ze zijn zorgvuldig in scene gezet: close-ups, spiegelingen, meervoudige belichting met verandering van focus worden door Hilliard meesterlijk binnen een enkel beeld gecombineerd. Hij dwingt de beschouwer in de positie van voyeur van filmische scenes, die even ongemakkelijk als raadselachtig zijn. Hij maakt van de beschouwer als het ware een detective die uit het complexe beeld een geheime achtergrond moet ontrafelen.

De figuren zijn visueel geconfigureerd als 'doubles'. De verschillende afbeeldingen zijn afgeleid van de omkeringen van verlichting, proportie en positie en per definitie elk samengesteld uit twee vergelijkbare maar toch verschillende delen. Twee is het minste aantal elementen dat nodig is om te kunnen vergelijken en contrasteren en om betekenisvolle verschillen te detecteren bij het maken van een foto van een anderszins constant onderwerp. De reductie tot twee elementen en de inzet van de dubbele tegenpool suggereert het gebruik van eenvoudige constructies: goed - slecht; hij - haar; nacht - dag; zwart – wit. De schijnbare beperking van dergelijke clichés hoeft echter niet echt het resultaat te beperken.

  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Everything Comes Down to Time and Light

    In de film vertelt John Hilliard over zijn huidige werk. Hoe hij details van elk onderwerp onderzoekt en toestaat dat het onverwachte en ‘nooit eerder geziene’ ontstaat.

    Lees meer
  • Wie is John Hilliard

    John Hilliard (1945) is een Engelse conceptuele kunstenaar. Hij richt zich op de specificiteit van fotografie als medium: de onzekerheid als een representatief apparaat en de status ervan binnen de beeldende kunst, vooral met betrekking tot schilderkunst, film en commerciële fotografie.

    Lees meer