Wie is Franck Gribling
Franck Gribling is een kunstenaar, kunstcriticus en curator. Geboren ergens in ruimte en tijd, sporen achterlatend. Hij moet een beetje een artiest zijn.
Lees meerFrank Gribling schreef in 1965 in het Museumjournaal het artikel 'Het schilderij is dood, leve het schilderij'. Daarin zegt hij onder meer: 'Het lijkt voor veel "avant-gardisten" een uitgemaakte zaak dat in de technocratische, door ruimtevaart, computers en massificatie beheerste maatschappij die voor de deur staat, op den duur geen plaats meer is voor zoiets anachronistisch als een geheel met de hand vervaardigd schilderij...' Er was volgens Gribling genoeg plaats voor de schilderkunst, getuige het werk van Newman en Rothko. De mogelijkheden van het schilderij gingen voor hem verder dan de traditionele schilderkunst. Hij zelf streefde een systematisch illusionisme na in de serie 'Space volumes', isometrische ruimte-projecties op het platte vlak. Zijn doel was contradicties op te roepen, een desoriëntatie van de mens en zijn reconditionering aan nieuwe omstandigheden. De termen schilderkunst of sculptuur waren daar niet aan de orde. 'Mijn tweedimensionale, puur geometrische werken lijken vertekende driedimensionale beelden (isometrie), maar vanuit bepaalde hoeken gezien wordt die illusie te niet gedaan door de reflectie van het door mij gebruikte materiaal, waarin de kunstmatige en de reële wereld wordt gemengd. Daarom werk ik bij voorkeur met perspex. Het effect van de spanning die deze reflectie oproept is voor mij essentieel, omdat het een soort desoriëntatie meebrengt'. Ruimte en licht zijn essentiële elementen.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Franck Gribling is een kunstenaar, kunstcriticus en curator. Geboren ergens in ruimte en tijd, sporen achterlatend. Hij moet een beetje een artiest zijn.
Lees meerVanaf 1946 is er bij Franck Gribling een verwondering en nieuwsgierigheid naar de wereld en de kunst daarin. Steeds heeft hij zich gericht op de autonome werking van het kunstwerk, dat toch een illustratie inhield van de tijdsgeest en de mentaliteit van een periode.
Lees meerIn de tentoonstelling “KLARE TAAL (The present is the result of the past VIII ) werden in LOCUS SOLUS in Antwerpen de kunstenaars gepresenteerd die rond 1965 gemeen hadden dat zij de beeldtaal wilden versoberen en tot het essentiële minimum reduceren in eenvoudige en heldere structuren.
Lees meer