Richard Earlom reproduceerde in de jaren 1774 tot 1777 alle tekeningen uit het ‘Liber Veritatis’. In dit boek had Claude Lorrain gedurende zijn leven tekeningen gemaakt van al zijn schilderijen. Deze prent is vervaardigd naar tekening nr. 19, “A landscape – Angels and St. John". We zien Johannes de Doper vergezeld van twee engelen in een rivierlandschap, zoals dat met de hoge bomen, de brug met bogen en de bergen op de achtergrond vaker te zien is in het werk van Lorrain.
Richard Earlom was een zeer vaardig etser, die zich gespecialiseerd had in de mezzotint. Deze techniek maakt het mogelijk verschillende grijstonen te bereiken en vloeiende overgangen tussen deze halftonen te realiseren. Door de fluwelige indruk, die zo ontstaat, kan de sfeer van het oorspronkelijke werk goed benaderd worden.
Claude Gellée, genoemd (Le) Lorrain vanwege zijn geboortestreek Lotharingen, wordt beschouwd als een van de belangrijkste landschapsschilders van zijn tijd. Lorrain woonde en werkte ongeveer 60 jaar in Italië. Het landschap was zijn specialisme, hoewel hij ook voorstellingen uit het Oude en Nieuwe Testament en mythologische onderwerpen schilderde. De wijde omgeving van Rome, met zijn architectuur, hoge bomen, zee en bergen op de achtergrond, vormde het decor voor zijn geïdealiseerde landschappen, die bekend zijn om hun formele perfectie en tijdloze kwaliteit. Hij combineerde in zijn barokke landschapsschilderkunst de invloeden van het classicisme uit Bologna met een Caravaggistisch gebruik van licht. Lorrains werk heeft grote invloed uitgeoefend op de (Engelse) landschapschilderkunst van de 18e en 19e eeuw, bijvoorbeeld op het werk van John Constable en William Turner.