Carel en Sylvia Willink
Op deze site over Carel Willink kunt u veel informatie vinden over het leven en werk van de kunstenaar en over Sylvia Quiël, zijn vierde vrouw en beheerder van zijn erfenis.
Lees meerHet werk van Carel Willink uit de jaren 1920 - 1924 is gevarieerd en bevat afwisselend abstracte en figuratieve elementen. De belangstelling voor de moderne stromingen die Willink al in Nederland had ontwikkeld, kreeg nieuw impulsen in Berlijn, in het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw een van de belangrijkste centra van avant-gardekunst. Zijn betrokkenheid bij de avant-garde kwam voorts tot uiting in zijn deelneming aan de tentoonstellingen van de Novembergruppe in Berlijn en zijn medewerking aan buitenlandse tijdschriften zoals Het Overzicht (Antwerpen) en Zenit (Belgrado). Daarin werden niet alleen werken afgebeeld maar ook curieuze, dadaïstisch aandoende prozateksten van zijn hand gepubliceerd. Hij exposeerde in 1922 en 1923 voor het eerst zijn abstracte schilderijen en collages in het Glaspalast in Berlijn. Over deze expositie schreef de Weltspiegel: “Van de ditmaal deelnemende Hollanders is Van Doesburg constructief, maar hij wordt door zijn landgenoot Willink vér overtroffen”. Carel Willink zelf zei hierover: “Ik droomde in die dagen dat het leven tekort zou zijn om alle composities die voor mijn geest zweefden te kunnen vastleggen”.
Bij zijn terugkomst in Nederland in 1923 begon hij te experimenteren met kubisme en futurisme. Later kregen de figuratieve elementen in zijn schilderijen steeds meer de overhand. Aan moderne kunst kreeg de realist Willink echter een steeds grotere hekel. Onder meer op aanraden van zijn literaire vriend Eddy du Perron koos hij daarom in 1927 definitief voor het realisme. Onder invloed van de metafysische schilderijen van Giorgio de Chirico kwam Carel Willink tot een geheel eigen stijl in het magisch-realisme.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Op deze site over Carel Willink kunt u veel informatie vinden over het leven en werk van de kunstenaar en over Sylvia Quiël, zijn vierde vrouw en beheerder van zijn erfenis.
Lees meerAlbert Carel Willink (1900 - 1983) was een Nederlands kunstschilder. Hij wordt gezien als de belangrijkste schilder van het magisch realisme. Willink zelf noemde het liever imaginair realisme, het zo realistisch mogelijk schilderen van de verbeelding.
Lees meerHet begrip Magisch Realisme werd voor het eerst gebruikt in 1923 om een Duitse schildertrend te beschrijven die we tegenwoordig aanduiden met 'Nieuwe Zakelijkheid'. Onder ‘Schilderkunst’ vindt u informatie over Carel Willink in relatie tot het Magisch Realisme.
Lees meerAan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog (1939–1945) beeldde Willink zichzelf af als Johannes de Doper, de profeet die deugdzaamheid en gerechtigheid predikte en in de doop de verlossing van alle zonden zag.
Lees meerHet kubisme is een stroming binnen de moderne kunst van het begin van de 20e eeuw. Het is een van de vier grote schilderstijlen (naast het dadaïsme, het expressionisme en de abstracte kunst) in de Europese schilderkunst van de 20e eeuw. Het kubisme vierde zijn hoogtijdagen als avant-gardekunststroming in de periode van 1906 tot ca. 1920.
Lees meerHet futurisme (1909-1916) ontstond in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog in Italië. Het was een stroming die vooral vorm kreeg in de beeldende kunst en de muziek. Het futurisme was op de toekomst gericht en gekant tegen de tradities van de 19e eeuw.
Lees meer