Informatie Download
Carel Blotkamp 1945 Utrecht (Nederland) -

J'aime 1985

Bij Carel Blotkamp vormen teksten vaak het uitgangspunt voor zijn beeldend werk, zoals bij dit werk Jáime. Daarnaast is de geschiedenis van de moderne kunst al jaren een thema. Recenter werk van Blotkamp verwijst naar Henri Matisse, Kazimir Malevitsj en Barnett Newman, met name door het kleurgebruik, het gebruik van gemengde technieken en het maken van gouaches.

Carel Blotkamp studeerde kunstgeschiedenis en is bekend geworden door zijn kunsthistorische boeken en artikelen over 20ste-eeuwse Nederlandse kunst. Maar hij schildert ook. Zijn werk hangt in musea en bij kunstuitlenen. „Kunstgeschiedenis bleek een goede opleiding voor beide. Ik specialiseerde me in moderne kunst. In de jaren zestig was ik een van de weinigen die dat kozen. Ik moest me echt verdedigen. Lucebert vond men maar malle onzin. Tegenwoordig kiezen veel studenten moderne kunst als specialisatie. Want dat is dynamisch en hip. En het is meer verweven met het alledaagse leven, de alledaagse vormgeving. Zelf had ik graag ook 16de- en 17de-eeuwse tekenkunst onderzocht. Maar zo’n combinatie – oude en moderne kunst– is moeilijk aan de Nederlandse universiteiten.”

  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Carel Blotkamp vertelt

    Bij de bouw van het museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam in 1935 is geen rekening gehouden met de grote werken, omdat ze toen vrij ongewoon waren. Veel werken zijn daardoor al jaren niet meer te zien geweest in Boijmans. Gastconservator Carel Blotkamp kwam daar achter toen hij een presentatie samenstelde uit de hele collectie van het museum.

    Lees meer
  • Wie is Carel Blotkamp

    Carel Hendrik Blotkamp (1945) is een Nederlandse kunstenaar en emeritus hoogleraar moderne kunst aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Blotkamp heeft vele publicaties op zijn naam staan, onder meer over De Stijl en het magisch realisme.

    Lees meer