Jan Weissenbruch legde met een romantische liefde voor het verleden het verdwijnende oude Nederland vast. Hij deed dat met een voor zijn tijd fotografische scherpte en realisme. Weissenbruch had een voorliefde voor kleine steden in het rivierengebied, maar woonde zijn hele leven in Den Haag en schilderde ook meerdere Haagse stadgezichten.
Op dit paneel Gezicht op het Korte Voorhout te ’s-Gravenhage is het Korte Voorhout te zien met aan het eind het groen van het Malieveld. Rechts is nog net een vleugel van de Koninklijke Schouwburg zichtbaar. De met elkaar converserende heren met cilinderhoed en dames met parasol tonen dat dit de chique deel van de stad was.
Het lijkt een rustige zondagnamiddag. De al wat lager staande zon werpt lange schaduwen op het plaveisel. Deze donkere vlakken contrasteren met het wit oplichtende pand, net links van het midden. Weissenbruchs stadsgezichten lijken toevallige momentopnames, maar zijn composities zijn heel doordacht. Hij bracht elke steen met de grootste objectiviteit in beeld, maar verstond tegelijkertijd de kunst van het oproepen van een stemming.