100 jaar De Stijl
Waarom moest kleur bij De Stijl losgezongen van de werkelijkheid? En wie mag Mondriaans schilderijen wel aanraken? Lees het op deze speciale overzichtspagina van NRC.
Lees meerAfbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Waarom moest kleur bij De Stijl losgezongen van de werkelijkheid? En wie mag Mondriaans schilderijen wel aanraken? Lees het op deze speciale overzichtspagina van NRC.
Lees meerU kent vast de rood-blauwe stoel van architect Gerrit Rietveld wel. Maar wist u dat hij in 1951 zes Twentse vakantiehuisjes ontwierp die misschien nog wel revolutionairder waren dan de ontwerpen waar hij bekendheid mee kreeg? Een column uit Tubantia.
Lees meerDe Rood-blauwe stoel, ook Rietveldstoel genoemd, werd omstreeks 1918-1923 ontworpen door meubelmaker en architect Gerrit Rietveld. Vandaag de dag geldt de stoel, naast het Rietveld Schröderhuis, de asymmetrische composities van Mondriaan uit de jaren 20 en Café De Unie, als een schoolvoorbeeld van kunstbeweging De Stijl.
Lees meerEen rode rugleuning en blauwe zitting, met een geel en zwart onderstel. De stoel van Rietveld voldoet aan de eisen van kunststroming De Stijl.
Lees meerGerrit Thomas Rietveld (Utrecht, 24 juni 1888 – aldaar, 25 juni 1964) was een Nederlands architect en meubelontwerper. Hij maakte ook grafisch werk, onder meer affiches en omslagen voor tijdschriften, waaronder één voor De Gemeenschap in 1925. Hij is vooral bekend als lid van De Stijl en als pionier van het Nieuwe Bouwen.
Lees meerGerrit Thomas Rietveld werd geboren in 1888 in Utrecht en leerde vanaf zijn twaalfde jaar van zijn vader al het vak van meubelmaker. Toen hij zelf vader werd, ontwierp hij voor het eerst een aantal bijzondere kindermeubels. Daar bleef het niet bij. Rietveld vond het veel leuker om te ontwerpen dan om te maken. Hij wilde meer, hij heeft een jaar of vijf, zes een beetje gezocht naar andere mogelijkheden.
Lees meer