Film
Ali Karacabay maakte op de Nederlandse Film en Televisie Academie een "oefenfilm" met de grandioze kunstschilder Jan Sierhuis in 1988/89. In de film vertelt Jan Sierhuis over zijn werk.
Lees meerJan Sierhuis groeide op in de Amsterdamse volksbuurten en schopte het uiteindelijk tot zeer toonaangevend expressionist. Hij wordt beschouwd als één van de kunstenaars die, getekend door WOII, een doorbraak in de Nederlandse kunst teweeg heeft gebracht. Sierhuis schilderde meer dan zeventig jaar en zijn oeuvre is enorm. Zijn werk is door bijna alle grote musea voor moderne kunst aangekocht. Ook heeft hij vele internationale tentoonstellingen gehad.
Net als zijn vrienden Karel Appel, Constant en Corneille kwam Sierhuis niet uit een kunstenaarsmilieu. Zijn schilderstalent werd op 14 jarige leeftijd opgemerkt door Nico Vroom, de toenmalige directeur van de prestigieuze Rijksacademie voor de beeldende kunsten in Amsterdam, die hem gelijk een beurs aanbood. Jan Sierhuis kreeg daar les van o.a. Jan Wiegers. Net als Wiegers behoort Sierhuis tot de Nederlandse expressionisten. Hij was nog net te jong om zich bij de CoBrA groep te voegen, maar behoorde wel tot het centrum van de naoorlogse Nederlandse schilderkunst. Hij was lid van kunstenaarsgroepen als De Onafhankelijken, De Keerkring, en de Nederlandse Kring van Tekenaars.
Sierhuis liet zich inspireren door grote schilders als Cézanne, Matisse en Picasso. De dynamiek en beweging, in combinatie met een fel kleurgebruik, maken de werken van Sierhuis tot echte expressionistische uitingen. Zijn inmiddels bekende vormentaal is nog steeds zeer populair in Nederland.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Ali Karacabay maakte op de Nederlandse Film en Televisie Academie een "oefenfilm" met de grandioze kunstschilder Jan Sierhuis in 1988/89. In de film vertelt Jan Sierhuis over zijn werk.
Lees meerJan Sierhuis is vooral een expressionistische schilder. In het midden van de jaren zestig ging hij over van het expressionisme naar een periode met vooral menselijke figuren en op meer figuratieve thema's, zoals dansende figuren, portretten en landschappen.
Lees meer