Anne Wenzel 1972 Schüttorf (Duitsland) -

Under Construction (Equality) 2018

Met haar werk Under Construction (Equality) uit 2018 heeft Anne Wenzel een prachtige zaal ingericht in het Rijksmuseum Twenthe. Daarmee verbeeldt zij haar woede over de onderdrukking van de vrouw in een fiere, keramische vrouwenbuste die een zaal vol woest aangebrachte ‘muurschilderingen’ domineert. Het poëtische vloerwerk ‘108 pond lavendel’ van Herman de Vries gaat wonderwel samen met deze pamflettistische installatie onder de noemer ‘macht en onmacht’.

De serie Under Construction is kenmerkend voor het werk van Anne Wenzel, sterke contrasten tussen een klassieke vorm en traditionele keuze van materiaal enerzijds en een hedendaags, vaak ronduit agressief gebruik daarvan anderzijds. De vrouwelijke bustes geven een antwoord op een eerdere serie mannelijke bustes. De mannelijke bustes appelleren aan een collectieve geschiedenis en hebben sterke connotaties met macht, vereeuwiging en heroïek. Maar door Wenzels onconventionele omgang met materiaal, uitvergrotingen en vervormingen wordt juist de schaduwkant van dergelijke symbolen geactiveerd, die van nietigheid, vergankelijkheid en destructie. Al die mannen op sokkels betekenen vaak evenveel in goede als in slechte zin. De teksten op de vrouwenbustes doen denken aan bekladding van dergelijke omstreden standbeelden, maar tegelijkertijd ook aan feministische protestgroepen, zoals Femen, die hun naakte bovenlijven voorzien van verzetskreten.

Video

Op deze video ziet u sculpturen van Anne Wenzel in het Rijksmuseum Twenthe in 2015.