Film met werken van Gino Severini
De film met werken van Gino Severini is gepubliceerd op 22 november 2010 en duurt 3:26 minuten.
Lees meerRond 1910 beleefde Gino Severini zijn beste periode waarin hij op een heel persoonlijke wijze de statische, kubistische stijl samenvatte met het toen net opkomende dynamische futurisme. Een bekend werk uit die tijd is ‘De Boulevard’. De periode 1915-1921 was zijn kubistische periode, waarin hij talrijke stillevens met muziekinstrumenten maakte. Het kubisme, de wiskunde en het classicisme werden de belangrijkste ingrediënten voor Gino Severini. In 1921 publiceerde hij een verhandeling over zijn inzichten onder de titel 'Van het kubisme tot het classicisme'. Na de Tweede Wereldoorlog verwerkte hij de elementen van het futurisme in abstracte voorstellingen. Bovendien wijdde hij zich in het tweede deel van zijn loopbaan ook aan de beeldhouwkunst.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
De film met werken van Gino Severini is gepubliceerd op 22 november 2010 en duurt 3:26 minuten.
Lees meerHet futurisme (Italiaans futuro, "toekomst") is een van oorsprong Italiaanse beweging en kunststroming van 1909 tot 1914, ontstaan uit het kubisme.
Lees meerOp deze film uit 2016 kunt u afbeeldingen van werken van Gino Severini zien. De film duurt 2.20 minuten.
Lees meerOp deze site kunt u een groot aantal afbeeldingen van werken van Gino Severini zien.
Lees meerOp deze film kunt u afbeeldingen van werken van Gino Severini zien. De film is gepubliceerd op 3 okt. 2007 en duurt 4:23 minuten.
Lees meerGino Severini (1883 - 1966) was een Italiaans kunstcriticus en futuristisch-kubistisch schilder en beeldhouwer. Severini zelf rekent zijn werk tot de 'Cubistes Scientifiques' (wetenschappelijke kubisten).
Lees meerEen voorbeeld van de verheerlijking van de oorlog is het werk Armored Train in Action (zie afbeelding) uit 1915 van de Italiaanse kunstschilder Severini, die zich ook bij de futuristen had aangesloten.
Lees meerEr wordt gewerkt in geometrische vlakken, met eentonige aardtinten. Het onderwerp wordt door de maker van alle kanten bekeken en ook zo getoond op het doek, het schilderij maakt een platte en ondiepe indruk zonder perspectief. De achtergrond is even belangrijk als de zaken op de voorgrond.
Lees meer