herman de vries 1931 Alkmaar (Nederland) -

Ontwerp tentoonstellingsaffiche: 'herman de vries, from earth-von der erde' Städtische Galerie am Markt, Swäbisch Hall, 22-11-1979 t/m 12-1-1998 z.j.

Herman de vries verzamelt documenten uit de natuur en stalt deze objecten als het ware uit, zoals hij dat zag op de oosterse markten. De voorwerpen hebben geen symbolische waarde, het enige dat telt is hun aanwezigheid. Herman de vries verandert of manipuleert gegevens niet, er wordt geen 'kunstwerk' van de natuur gemaakt, want natuur is volgens hem hetzelfde als kunst.

Vanaf de jaren tachtig ligt de nadruk in het werk van herman de vries op de verstoorde relatie tussen mens en natuur waardoor volgens de vries een belangwekkende bron van kennis verloren dreigt te gaan. In boeken documenteert hij een grote verzameling kruiden en gewassen, in werken op papier gebruikt hij verschillende soorten aarde als pigment. Ook exposeert hij grassen, geurige rozenblaadjes en planten met een hallucinerende werking. Naast een groot aantal kunstenaarsboeken maakt de vries ook foto's, films, affiches en tekstwerken. Zelf zegt hij hierover: “Mijn werk is erg veelzijdig. Het gaat in alle aspecten om bewustzijn en bewustwordingsprocessen. Chance en change is zo’n begrippenpaar waaraan veel hangt. De natuur kent geen herhaling. Een ontwikkeling vindt nooit onder gelijke omstandigheden plaats. Er is invloed van bv. temperatuur, licht, straling van de zon, ventilatie, vochtigheid enz. Deze verschillen zijn in een serie goed waarneembaar en ervaarbaar. Ook de werken met alle bladeren van één plant laten zien hoe verschillend een ontwikkeling van delen van een individu kan aflopen. Chance en change met toeval (random) verbonden.”

• George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

herman de vries - Stedelijk Museum Schiedam

In 2014 had herman de vries een tentoonselling in het Stedelijk Museum Schiedam. Het museum heeft over de tentoonstelling een film gemaakt die u hier kunt zien.