In een interview met Noor Mertens (fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds) vertelt Sarah Grothus over haar werkwijze het volgende:
“Ik werk direct op het schildersdoek, ik prepareer het doek niet. Daardoor zijn mijn schilderijen erg transparant, op verschillende van mijn werken zie je het licht van de achtergrond er doorheen schijnen. Daarnaast teken ik steeds meer op het doek. Zo worden mijn schilderijen bijna tekeningen op gespannen canvas. Naast tekenen en schilderijen schrijf ik gedichten die ik dikwijls gebruik als titels voor mijn werken. De teksten zijn daar speciaal voor bedoeld, ik gebruik ze niet voor iets anders. Ik noem het gedichten maar ik weet niet of ze die naam wel mogen dragen. Er zit veel rijm in, maar het zijn veelal gedachten of intuïtieve invallen die ik opschrijf. Zowel met mijn beeldende werk als met het schrijven, werk ik heel intuïtief”.
Sarah Grothus was drie jaar bezig voor zichzelf als kunstschilder, toen ze behoefte kreeg aan input van iemand anders. "Ik wilde met een professional spreken die ervaring had in de kunstwereld." Haar keuze: een mentoringtraject via Cultuur+Ondernemen. Ze koos voor een traject met David Bade, ook een kunstenaar. "Allebei schilderen en tekenen we." Daarnaast maakt Bade installaties en sculpturen. Een ervaren collega, met wie ze ideeën kon uitwisselen - dat was haar motivatie achter de keus voor Bade. Het bleek een goede match. Sarah Grothus ging niet met een concrete vraag het traject in. Wat ze eruit heeft gehaald, is vooral meer zelfvertrouwen als kunstenaar. "Ik durf nu veel meer."