Informatie Download
Mitja Tusek 1961 Maribor (Slovenië) -

Nr. 61 1992

Mitja Tusek trok voor het eerst de aandacht van de kunstwereld met zijn wasschilderijen, die hij toonde in 1992 bij Documenta 9 in Kassel. Sommige van deze werken zijn figuratief, maar de laag op laag was en pigment verlenen de figuurlijke elementen een spookachtige kwaliteit, die onder bepaalde omstandigheden bijna lijkt te verdwijnen.

Tusek maakt zijn werk door het aanbrengen van verschillende lagen bijenwas gemengd met pigment op het canvas. Het schilderij wordt dus steeds abstracter naarmate elke laag wordt toegevoegd, totdat we een afbeelding overhouden die zowel leeg als vol lijkt te zijn en het idee van aanwezigheid en afwezigheid oproept. Leeg en afwezig in de zin dat de representatie 'gereduceerd' is tot een reeks vlakken, denotatie vervangen door connotatie. Vol en aanwezig in de zin dat de tactiele kwaliteit van de werken zich letterlijk presenteert met lagen op verflagen. Het is alsof we naar de bodem kijken van op elkaar geplaatste doorzichtige schilderijen.

In feite is het 'onderwerp' van deze schilderijen bijzonder open. Abstract alleen in de zin dat een voorstelling niet duidelijk zichtbaar is, de schilderijen lijken op landschappen in hun behandeling van licht en meerdere vlakken. Door afwisselend verticale en horizontale formaten te gebruiken, vestigt Tusek de aandacht op de fragiele staat van het gezichtspunt, en vergelijkt het met een soort innerlijke camera die posities kan produceren die de zwaartekracht trotseren. Er is geen manier om te vertellen welke kant het op gaat met deze beelden, niet alleen een omkering van de manier waarop we een schilderij zien, maar een minutieuze uitnodiging om de balans van het werk van een veelheid aan elementen te onderzoeken.

  • Wie is Mitja Tusek

    Mitja Tušek (1961) werd in Slovenië geboren, studeerde in Genève en zakte met tal van Zwitserse kunstenaars af naar Brussel. In 1992 werd hij door Jan Hoet geselecteerd voor Documenta 9 in Kassel.

    Lees meer