Informatie Download
Jan Chalon 1738 Amsterdam - 1795 Londen

Man met muts z.j.

Dit werkje is één van de vele portretjes van de hand van Jan Chalon. Het is klein van formaat (6 x 6,5 cm), maar toch indringend door de sprekende ogen waarmee de man ons aankijkt. Het is uitgevoerd in drogenaald-techniek (een aan etsen verwante diepdruktechniek), waarbij de voorstelling met een scherpe naald direct in een metalen plaat wordt gekrast. De plaat wordt ingeïnkt en vervolgens afgedrukt. De afdruk van de drogenaaldlijnen is een beetje fluwelig, omdat het weggekraste metaal langs de lijnen blijft staan en inkt vasthoudt. Op een normale etsplaat slijten de lijnen pas na plm. vijftig afdrukken. Een plaat waarop getekend is met droge naald kan slechts zo’n twintig keer worden gebruikt. De stijl van het afgebeelde werkje doet direct denken aan die van Rembrandt van Rijn, voor wie Jan Chalon grote bewondering koesterde. Hoewel zijn stijl bijna identiek is aan die van Rembrandt, heeft hij niet rechtstreeks kopieën gemaakt van Rembrandts werken. Jan Chalon (1738-1795) groeide op in een kunstzinnige Amsterdamse familie. Hij werd opgeleid als musicus, was talentvol, zeer goed ontwikkeld en had een brede belangstelling. Op 25-jarige leeftijd keerde hij Amsterdam de rug toe om zijn horizon te verruimen, heel bijzonder in die tijd! Hij bracht eerst een aantal jaren door in Parijs en trok daarna naar Engeland, waar hij naam maakte als muziekdocent van talentvolle leerlingen. Hij vestigde zich tenslotte in Londen. Ter ontspanning maakte Jan Chalon in zijn vrije tijd etsjes naar voorbeeld van Rembrandt, van wie hij een fraaie verzameling prenten bezat. Hij was autodidact, beschikte slechts over gebrekkig materiaal, maar maakte desondanks toch vele figuurstudies en portretten, in de voetsporen van zijn grote voorbeeld: “Met geestdrift beschouwde hij de Prenten door dezen grooten Meester, en daar hij zelf reeds onderscheidene vakken der Kunst bearbeid had, wilde hij thans beproeven, ofschoon hem Rembrandt onnavolgbaar voorkwam, hoe ver hij het zou kunnen brengen in de natuurlijke uitdrukking, mitsgaders de geestige en krachtige wijze van bewerken, die men in de Prenten van dezen grooten Meester zoo zeer bewondert, en het is aan deze poging, dat men het geachte Prentwerk van J. Chalon, bestaande uit een aantal Hoofden, te danken heeft” (citaat uit: Geschiedenis der vaderlandsche schilderkunst sedert de helft der XVIII Eeuw, 1817). Tevreden was hij niet snel, als iets uit zijn handen kwam wat niet zijn goedkeuring kon wegdragen vernietigde hij het direct. Bij zijn dood bleken toch nog ongeveer 100 etsjes bewaard gebleven. Deze werden door zijn schoonzoon, Christian Josi, in Amsterdam uitgegeven. Het Rijksmuseum Twente heeft een portefeuille met etsen in bezit, net als het Rijksmuseum in Amsterdam.
  • De techniek van het etsen beschreven

    In de tijd dat er nog geen reproductietechnieken bestonden zoals wij die kennen, konden door druktechnieken als etsen kunstwerken toch verspreid worden onder een breder publiek.

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Wat is een droge naald ets?

    Jan Chalon maakte droge naald etsen. De oplagen bij deze techniek zijn vrij klein (enkele tientallen stuks per plaat).

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    De etstechniek in beeld, stap-voor-stap

    De principes van de techniek zijn nog altijd hetzelfde, en worden hier duidelijk gedemonstreerd.

    Lees meer