
De etstechniek in beeld, stap-voor-stap
De principes van de techniek zijn nog altijd hetzelfde, en worden hier duidelijk gedemonstreerd.
Lees meerDit werkje is één van de vele portretjes van de hand van Jan Chalon. Het is klein van formaat (6 x 6,5 cm), maar toch indringend door de sprekende ogen waarmee de man ons aankijkt. Het is uitgevoerd in drogenaald-techniek (een aan etsen verwante diepdruktechniek), waarbij de voorstelling met een scherpe naald direct in een metalen plaat wordt gekrast. De plaat wordt ingeïnkt en vervolgens afgedrukt. De afdruk van de drogenaaldlijnen is een beetje fluwelig, omdat het weggekraste metaal langs de lijnen blijft staan en inkt vasthoudt. Op een normale etsplaat slijten de lijnen pas na plm. vijftig afdrukken. Een plaat waarop getekend is met droge naald kan slechts zo’n twintig keer worden gebruikt.
De stijl van het afgebeelde werkje doet direct denken aan die van Rembrandt van Rijn, voor wie Jan Chalon grote bewondering koesterde. Hoewel zijn stijl bijna identiek is aan die van Rembrandt, heeft hij niet rechtstreeks kopieën gemaakt van Rembrandts werken.
Jan Chalon (1738-1795) groeide op in een kunstzinnige Amsterdamse familie. Hij werd opgeleid als musicus, was talentvol, zeer goed ontwikkeld en had een brede belangstelling. Op 25-jarige leeftijd keerde hij Amsterdam de rug toe om zijn horizon te verruimen, heel bijzonder in die tijd! Hij bracht eerst een aantal jaren door in Parijs en trok daarna naar Engeland, waar hij naam maakte als muziekdocent van talentvolle leerlingen. Hij vestigde zich tenslotte in Londen.
Ter ontspanning maakte Jan Chalon in zijn vrije tijd etsjes naar voorbeeld van Rembrandt, van wie hij een fraaie verzameling prenten bezat. Hij was autodidact, beschikte slechts over gebrekkig materiaal, maar maakte desondanks toch vele figuurstudies en portretten, in de voetsporen van zijn grote voorbeeld. Tevreden was hij niet snel, als iets uit zijn handen kwam wat niet zijn goedkeuring kon wegdragen vernietigde hij het direct. Bij zijn dood bleken toch nog ongeveer 100 etsjes bewaard gebleven. Deze werden door zijn schoonzoon, Christian Josi, in Amsterdam uitgegeven. Het Rijksmuseum Twente heeft een portefeuille met etsen in bezit, net als het Rijksmuseum in Amsterdam.
De principes van de techniek zijn nog altijd hetzelfde, en worden hier duidelijk gedemonstreerd.
Lees meerDeze beschrijving uit het “Biographisch woordenboek der Nederlanden” (een uitgave uit 1858, in oude spelling dus!) geeft een mooie schets van het leven en de werken van Jan Chalon.
Lees meerNa de dood van Jan Chalon bracht zijn schoonzoon, Christian Josi, zijn werk uit in grafiekmappen. In totaal ging het om plm. 100 etsjes.
Lees meerIn de tijd dat er nog geen reproductietechnieken bestonden zoals wij die kennen, konden door druktechnieken als etsen kunstwerken toch verspreid worden onder een breder publiek.
Lees meer