Gloeien en dromen
De verschillende materialen die Günter Tuzina dwars door elkaar gebruikt – dof, glimmend, vet, droog – hebben allemaal hun eigen effecten. We zien een werk slinks groeien terwijl er van dichtbij aan geknutseld wordt.
Lees meerGünter Tuzina onderzoekt sinds 1975 de grondbeginselen van de schilderkunst. Binnen een relatief vast kader combineert hij lijnen, vierkanten, rechthoeken en kleurvlakken met elkaar. Op fascinerende en onuitputtelijke wijze is hij steeds op zoek naar spanning en evenwicht. Hij voegt een beperkt aantal kleuren en imperfecte lijnen samen tot een nieuwe abstracte beeldtaal.
De minimale kunst van Günter Tuzina is gebaseerd op de kunst van Theo van Doesburg, De Stijl en minimal art. Bij minimal art worden de kunstwerken vaak gemaakt met machinaal vervaardigde materialen. Hierdoor is een grote scheiding tussen de kunstenaar en zijn werk ontstaan. Alle lijnen moesten namelijk kaasrecht, zo perfect mogelijk zijn. Günter Tuzina is ook op zoek naar de grens van de menselijke precisie, net als Mondriaan, maar hij speelt juist met de imperfectie in plaats van de perfectie. Zo is zijn lijn, die met de hand getrokken is, nooit geheel scherp en perfect rechtlijnig.
In zijn beeldtaal zocht Günter Tuzina steeds vaker de ruimte op. Door zijn fascinatie met ruimtelijkheid, maakte hij in eerste instantie wandreliëfs en in de jaren ’80 ook een aantal vloerreliëfs. Hierin bleef hij trouw aan zijn basisidee. In een kunstwerk moet namelijk altijd de menselijke maat zichtbaar zijn.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
De verschillende materialen die Günter Tuzina dwars door elkaar gebruikt – dof, glimmend, vet, droog – hebben allemaal hun eigen effecten. We zien een werk slinks groeien terwijl er van dichtbij aan geknutseld wordt.
Lees meer