Informatie Download
Theo Wolvecamp 1925 Hengelo (Nederland) - 1992 Amsterdam (Nederland)

Zonder titel 1983

Theo Wolvecamp was in 1948 medeoprichter van de Nederlandse Experimentele Groep en hij schaarde zich enthousiast achter de doelstellingen van Cobra. Zijn schilderijen, gouaches en tekeningen uit die periode zijn explosies van spontane abstracties, waarin zwarte, bijna kalligrafische lijnen zich slingeren om de in een lichte ruimte bewegende gele en blauwe vlekken. In die tijd was hij al druk bezig met experimenteren. Zo gebruikte hij onder andere zand in zijn doeken.


Hij bleek te zeer een individualist te zijn om actief deel te willen nemen aan groepsactiviteiten en in 1954 keerde Theo Wolvecamp terug naar Hengelo. Vanuit een sterke beleving van de natuur werkte hij daar in afzondering aan een sterk persoonlijk expressionisme met karakteristieke vormen en kleuren. Voortbouwend op de tijdens de Cobra-periode ontwikkelde symbolentaal van vlekken en strepen en wervelende lijnen barstte hij los met expressionistische surreële doeken. In zware verfmassa’s doken in een broeierig kleurpalet mythische figuren op die van dezelfde familie lijken als de reuzen en trollen van Asger Jorn (1914-1973) en Appel.


In zijn tekeningen valt op dat deze sterk lijken beïnvloed door de psychoanalytische tekeningen en improvisaties van de Amerikaanse action-painter Jackson Pollock (1912-1956). De ongeremdheid die hij op papier en met tekenmiddelen aan de dag legde won in zijn lange schildersleven tot op het laatst van de aarzelingen in daad en gevoel die verf en linnen bij hem opriepen. Alleen de (weinige) schilderijen die in één keer tot voltooiing kwamen bezitten dezelfde onbeladen directheid.