Afbeeldingen RKD
Op de site van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie vindt u meer dan 70 schilderijen van Wim Schuhmacher.
Lees meerWim Schuhmacher was als schilder een autodidact. Vanaf 1913 werkte hij alleen nog maar als vrije kunstschilder. Zijn kennismaking met het werk van de Bergense School, de allereerste expressionistische beweging in Nederland, was belangrijk. Dit is ook te zien aan zijn schilderij ‘Portret van Tonia Stieltjes’. Bij de Bergense School denk je aan krachtige donkere schilderijen met vrije, enigszins kubistisch aandoende vormen, opgezet in aardkleuren – bruin, oranjebruin, oker, brons, blauwgroen, ook paarsrood, met enkele felle kleuraccenten – sterke licht-donker contrasten en een forse penseelstreek. Details zijn weggelaten; de schilders wilden laten zien wat zij belangrijk vonden. In verzadigde kleuren en sterke contrasten zetten de kunstenaars van de Bergense School hun landschappen, portretten en stillevens met groot gebaar in stevige penseelstreken op het schilderslinnen.
Ook de lichtinval op een schilderij was belangrijk voor Wim Schuhmacher. Hiervan zie je bijvoorbeeld iets terug in de portretten die hij omstreeks 1920 maakte en waarbij hij de figuren bij voorkeur zo bij een raam plaatste dat het licht hen als een aureool omstraalt.
Tonia Stieltjes (1881-1932) was een geliefd schildersmodel. Jan Sluijters maakte meer dan 10 portretten van haar. Ze zou echter een andere weg kiezen.
Tonia werd als Gesina Antonia Milgens geboren in Amsterdam. Haar vader leefde 24 jaar in slavernij in Suriname, haar moeder was dienstbode bij een Surinaamse plantersfamilie in Amsterdam. Zelf kwam ze begin twintigste eeuw in dienst bij een bekende socialistische familie. De nadelige gevolgen van de industriële revolutie zorgden in die tijd voor maatschappelijke onrust. Het arbeidersvraagstuk en de sociale positie van vrouwen waren belangrijke thema’s en Tonia engageerde zich hiermee. Ze zette zich, aanvankelijk als activiste achter de schermen, in voor een betere behandeling en betaling van dienstbodes en werd tenslotte vakbondsleidster.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Op de site van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie vindt u meer dan 70 schilderijen van Wim Schuhmacher.
Lees meerIn het Singer Museum te Laren start in het najaar van 2023 een tentoonstelling, waarin niet een kunstenaar of een groep kunstenaars centraal staat maar een model: Tonia Stieltjes (1881-1932). Model van Jan Sluijters, hartsvriendin van Mondriaan, maar bovenal een bekende vakbondsleidster.
Lees meerTonia Stieltjes. Wie iets meer van haar wil weten, moet oude krantenartikelen op Delpher uitpluizen. Een van die artikelen is “William Stieltjes, de man die Mondriaan hielp… “ in het Algemeen Handelsblad - Supplement 1 oktober 1966. Hierin wordt onder meer over Tonia gezegd: ….” een ongewoon felle en hartstochtelijke vrouw, met het lichaam van een panter en een hart van goud, van het zuiverste goud. Met Wibaut en Troelstra behoorde zij tot de vechters van het socialisme. Zij bedreef politiek op straat, colporteerde blaadjes, sprak bijeenkomsten toe. Zij was suffragette, een van de schaarse echte in ons land. ….”
Lees meerWytze Gerrit Carel (Wim) Schuhmacher was een Nederlands beeldend kunstenaar. Hij maakte onder andere schilderijen en tekeningen en daarnaast ontwierp hij meubilair en decors voor toneelstukken.
Lees meerWim Schuhmacher wordt gerekend tot de Bergense School. Dit is een stroming in de Nederlandse schilderkunst tussen 1915 en 1925. Deze wordt gekenmerkt door een expressionistische stijl met kubistische invloeden en donkere tinten. De kunstenaars woonden en werkten in of nabij het Noord-Hollandse kunstenaarsdorp Bergen.
Lees meerWim Schuhmacher (1894-1986) kreeg de bijnaam de Meester van het Grijs. Hij wordt vaak in één adem genoemd met neorealisten als Raoul Hynckes en Carel Willink. Ook zijn werk kan onaards aandoen, maar lijkt lichter van sfeer, sereen, minder onheilspellend. Op deze site van het Museum MORE staat een impressie van Wim Schumacher en zijn werk.
Lees meer