Informatie Download
Wendelien Schönfeld 1950 Den Haag (Nederland) -

Vlot

Ik werk graag op locatie zegt Wendelien Schönfeld. Dit tafereel heb ik vanuit mijn raam aan de Dijksgracht in Amsterdam gezien. Ik houd van water en wil water met zijn bewegingen en zijn spiegelingen graag maken. Iedere keer kijk ik weer naar het ritme van de golven en probeer ik te ontdekken waarom een spiegeling schittert en wat de invloed van een duik of de armbeweging van zwemmers is. Ik kan de vinger er niet op leggen. Het voordeel van de kleurenhoutsnede is dat je al die invloeden kunt scheiden: de golven aan een plaat toedelen, de schittering aan een ander en dan hopen dat, als je ze over elkaar drukt, iets van de interactie tussen die twee overkomt.

Mensen spelen een belangrijke rol in mijn werk. Ze brengen maat in het beeld. Ze zijn toneelspelers die de lading van de locatie weergeven. Het gelijktijdige, dat vind ik leuk. Natuurlijke elementen in een stedelijke setting. Ik heb deze prent gemaakt met het vlot van Medusa in mijn achterhoofd. Dat is een schilderij van Géricault, een Franse schilder uit de negentiende eeuw, en gebaseerd op de schipbreuk van de Medusa in 1816. Van het schip is bijna niets te zien, maar het gaat om de beleving. En daar gaat het ook om in mijn werk. Ik wil de kijker niet laten nadenken, maar laten delen in een ervaring.

  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Wendelien Schönfeld Houtsneden / Woodcuts

    Film van de boekproductie Wendelien Schönfeld Houtsneden / Woodcuts, die in juli 2012 is verschenen ter gelegenheid van de tentoonstelling van haar werk in Museum Het Rembrandthuis.

    Lees meer