Informatie Download
Mark Kolthoff 1901 Amsterdam (Nederland) - 1993 Laren (Nederland)

Zonder titel z.j.

Na ongeveer zeven jaar is Mark Kolthoff eind jaren dertig weer gestopt met filmen en fotograferen. Daarna is hij zich weer gaan wijden aan de schilderkunst, die nog steeds zijn echte liefde had. Terugkijkend zegt hij dat de periode van bezinning misschien invloed heeft gehad op de aandacht voor het bestuderen van de vorm. Hij vindt fotografie echter te zeer afwijken van de schilderkunst om er echt invloed van ondergaan te hebben. Als schilder stelde hij zich vanaf het begin vlakvulling als probleem, als fotograaf keek hij pas in de donkere kamer hoe hij het beeld moest kaderen. Het is echter opvallend dat Mark Kolthoff, nadat hij in de fotografie geëxperimenteerd had met nieuwe perspectieven en vlakvulling, de problemen met de schilderkunst overwonnen had en kubistisch begon te werken. De vijf etsen van Mark Kolthoff in het Rijksmuseum Twenthe zijn hiervan een voorbeeld. Het is niet bekend in welk jaar deze etsen zijn gemaakt.

  • Droge naald

    Een droge naald is een diepdruktechniek uit de prentkunst waarbij men, doorgaans door middel van fijne, staalharde etsnaalden, een tekening krast in een plaat. Wanneer men in een etsplaat krast, ontstaat er een 'braam', waaronder zich ook inkt hecht. Hierdoor ontstaat bij het afdrukken een ietwat fluweelachtige lijn, die typerend is voor de drogenaaldtechniek.

    Lees meer
  • George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

    Etstechniek

    Een ets is een afbeelding gemaakt in diepdruktechniek van een koperen of zinken plaat waarin de afbeelding door zuur geëtst is. Bekijkt u hier een demonstratie van het etsproces op een milieuvriendelijke manier.

    Lees meer