Vlaamse primitieven
Vlaamse Primitieven is de benaming van een groep kunstschilders uit de Nederlanden van de 15e en begin 16e eeuw, voornamelijk werkzaam rond de bloeiende steden in Vlaanderen.
Lees meerDe voorstelling van Madonna met Kind is al zo oud als het christendom zelf. Het vroegste voorbeeld, een muurschildering in een Romeinse catacombe, dateert uit de 3de eeuw. Het beeld refereert aan de menswording van Christus, want door hem voor te stellen als baby op de arm van zijn moeder, wordt zijn menselijke natuur benadrukt.
Opvallend aan dit paneel van een anonieme Antwerpse meester is de innige band tussen moeder en kind. Deze relatie heeft niet altijd op de voorgrond gestaan. Tijdens de middeleeuwen worden Maria en Christus nog wat stijfjes en afstandelijk afgebeeld. Dit verandert rond 1300 als er meer nadruk komt te liggen op de persoonlijke geloofsbeleving. In deze voorstelling schuilt veel tederheid in de manier waarop Maria het voetje van de kleine Jezus ondersteunt en haar hoofd tegen het zijne vleit. Haar tragische blik wordt ook wel in verband gebracht met de voorkennis die zij heeft van het lijden dat haar zoon te wachten staat. Christus, op zijn beurt, toont ook affectie voor zijn moeder, door haar met zijn armpjes te omhelzen. Dit gebaar wordt vaak geïnterpreteerd als een manier om haar te troosten.
Maria en Kind hebben een landschap als achtergrond in plaats van een goudkleurig vlak. Ook daardoor wordt de voorstelling levensechter. Dat geldt ook voor de figuren en de gezichten, waarin de schilder gebruik heeft gemaakt van zachte schaduwen.
Vlaamse Primitieven is de benaming van een groep kunstschilders uit de Nederlanden van de 15e en begin 16e eeuw, voornamelijk werkzaam rond de bloeiende steden in Vlaanderen.
Lees meerHet RKD toont een ander werk, eveneens toegeschreven aan de Meester van de Mansi Magdalena. De achtergrond van beide werken toont een grote gelijkenis.
Lees meerAan de kant van het Christuskind in dit werk groeit een akelei. Deze plant werd ook colombine (=duifje) genoemd omdat de vorm deed denken aan een vliegende duif. De akelei werd daarom het symbool van de Heilige Geest.
Lees meerMeer werken van de Meester van de Mansi Magdalena kunt u hier bekijken.
Lees meerEen noodnaam is een aanduiding voor een kunstenaar, veelal uit de middeleeuwen of eerder, wiens ware identiteit tot op heden niet bekend is. Deze anonieme meester dankt zijn noodnaam aan een schilderij met de voorstelling van Maria Magdalena uit de voormalige verzameling van de markies Giovanni Battista Mansi. (Engelse tekst)
Lees meerDe meester van de Mansi Magdalena was waarschijnlijk werkzaam in Antwerpen tussen 1510 en 1530. Zijn stijl is verwant aan die van Quinten Massijs, een belangrijk vertegenwoordiger van de Vlaamse Primitieven. De tekst is in het Duits.
Lees meer