Slideshow
Dit korte filmpje toont een aantal werken van Esaias van de Velde.
Lees meerDit zomerse duinlandschap oogt alsof er weinig bijzonders mee aan de hand is. De voorstelling is ongecompliceerd en niets trekt speciaal de aandacht. De ruiters op de voorgrond en de wandelaars op de slingerende landweg bewegen zich rustig voort. Toch vertegenwoordigt dit schilderij een kleine revolutie in de ontwikkeling van de Nederlandse landschapschilderkunst.
Esaias van de Velde is de eerste Nederlandse schilder die landschappen uit zijn eigen omgeving in beeld brengt. De landschappen van zijn voorgangers in de 16de eeuw zijn over het algemeen gefantaseerd en dienen vaak als decor voor historische of Bijbelse taferelen (zie p. Valckenborch). Maar Van de Velde schildert ‘naar de werkelijkheid’. Dat wil trouwens niet zeggen dat zijn voorstellingen geheel natuurgetrouw zijn: ze worden uit het hoofd in het atelier gemaakt.
Van de Velde treedt in 1612 toe tot het schildersgilde in Haarlem. De omgeving van de stad staat vanouds bekend als het gezondste en mooiste landschap van Holland. Het is wellicht geen toeval dat de nieuwe, meer realistische stroming juist hier ontstaat. Twee ruiters in duinlandschap uit 1614 is het eerste schilderij waarin de vernieuwende opvattingen over het landschap tot uitdrukking komen. De oorzaken van de opkomst van dit nieuwe type landschap zijn uiteenlopend. Zo is de behoefte om de zichtbare wereld te doorgronden een algemene tendens in de 17de eeuw, maar gevoelens van nationale trots en toenemende belangstelling voor het platteland als toevluchtsoord spelen ook een rol.
Dit korte filmpje toont een aantal werken van Esaias van de Velde.
Lees meerDe Nederlandse schilderkunst kwam in de Gouden Eeuw tot grote bloei. De vraag naar schilderijen nam enorm toe en kunstschilders moesten zich van elkaar zien te onderscheiden. Dit leidde tot een grote artistieke dynamiek en een eigen stijlontwikkeling.
Lees meerEsaias van de Velde was een Nederlands schilder, graveur en tekenaar van de Hollandse School. De schilders van de Hollandse school in de Noordelijke Nederlanden waren op zoek naar een nieuw soort realisme: een getrouwe weergave van het dagelijkse leven.
Lees meer