Pjotr Müller 1947 Amsterdam (Nederland) -

Huiskamertempel 1986-1992

Pjotr Müller heeft deze Huiskamertempel gemaakt naar aanleiding van een Indiaas tempeltje dat hij ooit in een museum in Berlijn zag. De onderbouw van de tempel is het oudst (1986). In de drie nissen staan urnen opgesteld waarin een vierkant, driehoek en cirkel zijn gegraveerd. De urnen zijn besprenkeld met de drie primaire kleuren: rood, geel en blauw. Het besprenkelen van de urnen is, zoals Müller het noemt, een constructivistisch ritueel, dat hij gedurende enige tijd dagelijks uitvoert.
In veel van Müllers werk zit een aspect van sacraliteit of religiositeit. Deze termen dienen niet zo letterlijk genomen te worden. Het gaat meer om een algemene wens om het kunstwerk te omringen door ervaringen of handelingen die het weer een plaats in het dagelijks leven zouden kunnen geven, een soortgelijke plaats als het kunstwerk binnen een religie inneemt. Formele verwijzingen naar bijvoorbeeld tempels en altaren komen hieruit voort.

In 1992 voorziet Müller zijn Huiskamertempel van een licht blauwe bovenbouw. Op de twee glazen kolven brengt hij de oude Latijnse bezweringsformule ‘sator-arepo’ aan, die de haar toegeschreven kracht ontleent aan het feit dat ze van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen dezelfde tekst oplevert. De letterlijke vertaling zou kunnen luiden: ‘Zaaier Arepo houdt met moeite de wielen’. De formule is in Pompeï aangetroffen en raakte ook in gebruik in christelijke kringen: op één n na komen er tweemaal de letters van ‘Pater noster’ (Onze Vader) in voor. De formule kon zo gelden als een christelijk cryptogram.

Kunst-enzo 2009 - Pjotr Muller - de paviljoens

Pjotr Müller vertelt bij de paviljoens over het ontstaan van zijn bouwwerken tijdens de Nationale Museumdag.