Bettie van Haaster 1957 Vogelenzang (Nederland) -

Appels 2003-2004

Bij vlagen maakt Bettie van Haaster aquarellen. Het is een geliefde techniek, omdat het licht als het ware in de kleur zit. De aquarel gebruikt ze ook om kleurvlakken en verfstructuren te maken waarin het toeval een rol speelt. In 2004 vond een belangrijke expositie plaats in het Rijksmuseum Twente, onder de titel Fruit. Naast schilderijen en tekeningen presenteerde ze voor het eerst haar aquarellen van vruchten: appels, peren, citroenen, de oogst van een werkperiode in het jaar daarvoor.

• Aquarel

Bij een aquarel (gewassen tekening) wordt met wateroplosbare verf op speciaal dik aquarelpapier geschilderd. Karakteristiek is dat het kleurende pigment in een niet-gesloten laag wordt aangebracht, zodat het papier erdoorheen schemert. Ook wordt er geen dekkende verf (gouache) gebruikt, in het bijzonder geen dekkend wit. Het wit in een aquarel is dan ook altijd afkomstig van het papier.