Het meisje met de hondenkar is een werk uit de Gooise periode van Chris Beekman. Het is een goed en aansprekend voorbeeld van de ontwikkeling die Beekman destijds doormaakte. In zijn Haagse tijd toonde Chris Beekman al belangstelling voor het afbeelden van armen, behoeftigen en handwerkers. In het Gooi hij met het schetsen van karren en trekhonden. Daar maakte hij een reeks litho’s en schilderijen van het meisje naast een hondenkar met melkbussen, een man die een handkar met manden voortduwt, een jongen met een kruiwagen en drie figuren met handkar. Het aandoenlijke en tegelijk verbazingwekkende is dat in deze schilderijen en litho’s de werelden van de moderne ontwikkelingen enerzijds en de boerenbevolking als modellen anderzijds elkaar heel even lijken te raken.
Chris Beekman verhuisde in 1916 naar Eemnes en onderhield daar nauwe banden met Bart van der Leck die in datzelfde jaar in Laren was gaan wonen. Beiden verkeerden in de Gooise kring van Peter Alma en Piet Mondriaan. Bij deze groep kunstenaars vindt in die periode de belangrijke ontwikkeling van vereenvoudiging en geometriesering van de geschilderde werkelijkheid plaats.