Adriaan Hanneman 1604 Den Haag (Nederland) - 1671 Den Haag (Nederland)

Roeland de Pottere 1661

Adriaan Hanneman
Dit late werk van Adriaan Hanneman toont het portret van de Belgische missionaris Roeland de Pottere, die van 1621 tot 1662 in de Delftse statie verbleef om de gemeente te dienen. Het sobere portret in driekwart profiel verraadt door het clair-obscur, met de donkere achtergrond en het door licht sterk geaccentueerde gelaat, duidelijk de invloed van Anthony van Dyck. Hanneman verbleef twaalf jaar in Londen en werd daar door Van Dyck beïnvloed. Adriaan Hanneman staat vooral bekend om zijn portretten van leden van het verbannen Britse koninklijke hof.
Na zijn terugkeer in Den Haag had Adriaan Hanneman veel leerlingen en introduceerde op die manier de elegante portretstijl van Van Dyck ook in Nederland.

Een bijzondere schenking
Het verhaal achter dit schilderij is even bijzonder als triest. Het werk werd op 4 mei 2001 aan het museum geschonken door voormalig RAF-piloot Jimmy Taylor ter nagedachtenis aan vier door de Duitsers geëxecuteerde Bornse mannen.

Gedwongen door een motordefect verliet Jimmy Taylor zijn Spitfire op zondag 19 november 1944 per parachute en kwam terecht in buurtschap ’t Hesseler in Hasselo. Om uit handen van de Duitsers te blijven, sloeg hij onmiddellijk op de vlucht.
De Duitsers pakten vervolgens enkele willekeurige mannen op, uit woede en frustratie over het feit dat de piloot niet kon worden gevonden. Een van hen werd nog diezelfde avond doodgeschoten, drie anderen werden een week later geëxecuteerd. De piloot zelf heeft dit echter nooit geweten, tot een Bornse archivaris hem in 1990 traceerde en hem in zijn woonplaats Leeds van de gebeurtenissen destijds op de hoogte bracht.
Het was voor Taylor een schok dit verhaal 46 jaar na dato te horen. In 1991 bezocht hij de nabestaanden van de slachtoffers in Nederland. Dit eerste contact groeide uit tot een warme vriendschap en sindsdien kwam hij elk jaar op 4 mei om samen met hen de herdenking bij te wonen.
Om iets terug te doen voor de slachtoffers en hun nabestaanden besloot Taylor het schilderij van de Nederlandse schilder Adriaan Hanneman, dat sinds generaties in bezit was van de familie, aan het Rijksmuseum Twenthe te schenken.
De inmiddels in 2016 overleden Jimmy Taylor beschreef het hele verhaal in zijn indrukwekkende boek ‘One Flight too Many’, dat in 2012 is verschenen.

• Wie was Adriaan Hanneman?

Adriaan (Adriaen) Hanneman was een Nederlandse kunstschilder, werkzaam in Den Haag en tevens een lange periode in Engeland. In Den Haag was hij mede-oprichter van de Confrerie Pictura. Hanneman had een heel aantal leerlingen.