Inez Odijk 1959 Amsterdam (Nederland) -

Zonder titel 2013

‘In mijn atelier ontstaat het werk langzaam, in tegenstelling tot de snelheid waarmee beelden zich om mij heen afwisselen. Vaak voel ik mij verwant met een impressionistisch schilder, maar dan zonder kleur. Met een mes kerf ik sneetjes, puntjes, lijntjes of rasters in de donkere houtplaat waardoor licht en donker ontstaat. Als tegenhanger van het contrast zijn ritme en structuur van wezenlijk belang. Ritme maakt je een onderdeel van het geheel, structuur verbindt.

Wat mij in de grafische techniek aanspreekt is dat de dingen minder ernstig worden en een zekere afstand krijgen. Het schept de mogelijkheid om dingen te herhalen en her te gebruiken. Herhaling versus uniciteit; een beetje zoals wij mensen zijn; uniek en toch zijn we hetzelfde. De mensen in mijn werk dragen eenzelfde dualiteit; meestal laat ik alle context weg; wie ze zijn en waar ze zijn laat ik open. Er ontstaat een spanningsveld tussen hun individuele expressie en iets universeels.’
Tekst Inez Odijk

Opening expositie in Alkmaar 2016

Een film over de opening van de expositie van werken van Inez Odijk door Lien Miedema van Kunst Uitleen Alkmaar.