De Stijl
Een rode rugleuning en blauwe zitting, met een geel en zwart onderstel. De stoel van Rietveld voldoet aan alle eisen van kunststroming De Stijl. Bekijk hier een handig checklijstje waaraan een 'Stijl-object' moet voldoen.
Lees meerGerrit Rietveld wordt doorgaans geassocieerd met De Stijl onder andere vanwege zijn beroemde rood-blauwe leunstoel, waarvan het Rijksmuseum Twenthe een naoorlogse versie in bruikleen heeft. De vorm van deze stoel ontwerpt Rietveld al rond 1918, als onderdeel van zijn experimenten met ‘elementaristische’ meubelen, waarbij de constructie en het materiaal worden beperkt tot het hoogstnoodzakelijke. Deze reductie van visuele elementen sluit goed aan bij de schilderkunst van de kunstenaars van De Stijl, die hetzelfde doel nastreven in hun vergaande abstrahering van de werkelijkheid.
Ruim veertig jaar later ontwerpt Rietveld de Steltmanstoel. De naam is ontleend aan juwelier Steltman, die Rietveld in 1963 de opdracht geeft het interieur van zijn zaak in Den Haag vorm te geven. Hij ontwerpt twee asymmetrische stoelen: een met de armleuning aan de linkerkant en een met de armleuning aan de rechterkant. De rugleuning van de Steltmanstoel is laag en hard en doordat de stoel is gemaakt van zwaar massief eikenhout, is hij niet makkelijk te verschuiven. Hoewel de Steltmanstoel is bedoeld als gebruiksvoorwerp, is hij ook een ruimtelijk object dat vanuit ieder gezichtspunt een ander beeld oplevert.
Rietveld overlijdt in 1964, waardoor hij de voltooiing van zijn ontwerp in 1965 niet meer meemaakt. Afgezien van de twee exemplaren voor de juwelierszaak maakt Rietvelds vaste meubelmaker Gerard van de Groenekan in de jaren zestig en zeventig nog tientallen exemplaren van de Steltmanstoel. Bij klachten over het zitcomfort citeert Van de Groenekan steevast Rietvelds motto: ‘Zitten is een werkwoord’.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Een rode rugleuning en blauwe zitting, met een geel en zwart onderstel. De stoel van Rietveld voldoet aan alle eisen van kunststroming De Stijl. Bekijk hier een handig checklijstje waaraan een 'Stijl-object' moet voldoen.
Lees meerGerrit Thomas Rietveld werd geboren in 1888 in Utrecht en leerde vanaf zijn twaalfde jaar van zijn vader al het vak van meubelmaker. Toen hij zelf vader werd, ontwierp hij voor het eerst een aantal bijzondere kindermeubels. Daar bleef het niet bij. Rietveld vond het veel leuker om te ontwerpen dan om te maken. Hij wilde meer, hij heeft een jaar of vijf, zes een beetje gezocht naar andere mogelijkheden.
Lees meerGerrit Thomas Rietveld (Utrecht, 24 juni 1888 – aldaar, 25 juni 1964) was een Nederlands architect en meubelontwerper. Hij maakte ook grafisch werk, onder meer affiches en omslagen voor tijdschriften, waaronder één voor De Gemeenschap in 1925. Hij is vooral bekend als lid van De Stijl en als pionier van het Nieuwe Bouwen.
Lees meerWaarom moest kleur bij De Stijl losgezongen van de werkelijkheid? En wie mag Mondriaans schilderijen wel aanraken? Lees het op deze speciale overzichtspagina van NRC.
Lees meerU kent vast de rood-blauwe stoel van architect Gerrit Rietveld wel. Maar wist u dat hij in 1951 zes Twentse vakantiehuisjes ontwierp die misschien nog wel revolutionairder waren dan de ontwerpen waar hij bekendheid mee kreeg? Een column uit Tubantia.
Lees meerRietveld ontwierp de stoel voor de sjieke juwelierszaak Steltman in Den Haag. Hij maakte voor de juwelier twee stoelen, een rechter- en een linkerversie, zodat ze tegenover elkaar geplaatst konden worden. Lees meer over de Steltmanstoel op de site van het Centraal Museum.
Lees meer